1997
Detta var vår första sommar med Unicorn och sommarens längre segling gick till Norge.
Från Skagen sträckte vi direkt till Mandal.
Från Mandal fortsatte vi sedan mot Lindesnäs och Lista. Efter rundning av Lista besökte vi Hidra med de två hamnarna Kirkehavn och Rasvåg. En mycket fin upplevelse som verkligen rekommenderas.
Vändpunkt blev strax norr om Egersund där vi låg uppankrade i en fin vik.
Hemfärd via Sörlandet och Västkusten.
Mycket motorgång denna sommar på grund av svaga vindar.

1998
Återigen seglade vi till Norge, denna gång i sällskap med Ulla och Ingemar som har en Aphrodite 36 med namn Cocktail.
Vädret denna semester kan enkelt sammanfattas med, mycket regn och ingen värme.
Vi besteg till exempel Predikstolen för att på toppen konstatera att vi var totalt insvepta i dimma som gjorde att vi inte såg ett endaste dugg av utsikten.
Vi tog oss i alla fall till Bergen som blev vändpunkten detta år.
En dag med hyggligt väder besökte vi också Utsira.

1999
Nu var vi lite trötta på Norge och styrde istället söderut. Från Göteborg gick första etappen till Rersö i Stora Bält där vi hälsade på Grete som designar åt Linneväveriet i Horred där Anna-Karin arbetar.
Från Rersö seglade vi till Kiel, och utan stopp gick vi för motor genom kanalen, slussade ut i Brunsbuttel och fortsatte till Helgoland.

På Helgoland blev vi liggande några dagar på grund av hårt väder på Nordsjön.
När vädret inte ville ge med sig seglade vi tillsammans med en tysk båt till Spikeroog. Vi hade aldrig vågat gå dit utan vägledning från tyskarna som hade hemmahamn i Nordeich och med andra ord hade god lokalkännedom.
Sedan seglade vi innanför de frisiska öarna där man inte är så beroende av vädret, men dess då mer beroende att ta sig över de grunda områdena vid högvatten.
Mer än gång hamnade hjärtat i halsgropen då ekolodet visade oroande lite vatten under kölen.

I lugn takt tog vi oss in på kanalsystemet i norra Holland och via kanaler till Ijselmer. På detta sätt tog vi oss fram till Amsterdam som blev detta års vändpunkt.

På väg hem seglade raka vägen från Den Helder till Thyborön i Danmark och Limfjordens mynning i Nordsjön.
Limfjorden var en ny upplevelse för oss. Mycket motorgång blev det på grund av lite vind.

Via Laesö tog vi oss hem till Göteborg.

2000
I år seglade vi på nytt söder ut. Samma sträcka som vi starrtade med förra året.

Från Göteborg till Rersö och därifrån vidare till Kiel. I Kiel träffade vi våra vänner Agneta och Anders som vi hade sällskap med till Cuxhafen, Via Helgoland seglade vi till Lauwerzoog och in på kanaler N Holland. Ut på Ijselmeer där vi besökte ett flertal olika hamnar.

När vi blev trötta på "insjö segling" begav vi oss ut till Vlieland som vi tyckte mycket om. Nästan som Anholt fast större.
West Terschelling fick också besök.
I år hade vi fått fina hopfällbara cyklar som kom mycket till användning. Ett utmärkt sätt att på ett behagligt sätt förflytta sig sträckor som känns för långa för promenad.

Många klagade på vädret denna sommar, men vi tycker inte det var så dåligt där vi befann oss. Vi hade nästan allti fin seglingsvind och vi behövde inte ofta köra motorn. Vi hade inte heller mycket regn. Däremot kunde det varit någon grad varmare.

På väg tillbaka seglade vi igenom de danska smålandsfarvattenena och gick S om Själland.
När vi låg i Klintholms hamn tog vi en cykeltur till Möns Klint som alltid är lika imponerande att se.
På väg upp genom Öresund gjorde vi strandhugg i Vedbaek och besökte Loisianna. Där pågick en fotoutställning av Anne Liebowitz. Otroligt häftiga bilder.