Logg 12, 2005-11-10 Barcelona

Hej igen, nu har jag äntligen tagit mig tid att sitta ner och författa ett nytt resebrev. Det har ju gått över en månad sedan det förra brevet publicerades.

Den 4 oktober kom Anna-Karin tillbaka till Pollensa efter sin 2 veckor långa vistelse i Sverige. Vi spenderade då ett par dagar med att se oss omkring i omgivningarna kring Pollensa.
Den 8 okt. fick vi en bra prognos för översegling mot Barcelona så på förmiddagen lämnade vi efter 3 veckor marinan i Pollensa. Vi ankrade först ett par timmar utanför hamnen för att göra rent propeller och vattenlinje som hunnit bli ganska smutsiga efter vistelsen i marinan.

Pollensa Pollensaviken sedd från Puig de Maria

På eftermiddagen startade vi sedan seglingen mot Barcelona. De första två timmarna fick motorn göra tjänst eftersom vinden var alltför svag för segling. När det sedan började blåsa fick vi en mycket fin översegling över till Barcelona. Nästan ingen sjö och fart allt mellan 3 och 6 knop beroende på vinden styrka.
Efter drygt 24 timmar på havet angjorde vi dagen efter Barcelona och Marina Port Vell där vi skall tillbringa vintern.

Vi fick en mycket bra plats ganska långt in i marinan. För er som känner till Barcelona så ligger vi alldeles intill historiska museet.
Säkerheten är god i marinan och för att komma ut till Unicorn måste vi passera 2 st. grindar som är försedda med magnetkortslås. Huvudgrinden är dessutom bemannad med en vakt dygnet om så vi känner oss mycket säkra och trygga trots att vi ligger mitt i centrum på en storstad.

Väl på plats så letade vi direkt upp järnvägsstationen som endast ligger 5 min. promenadväg från marinan och där köpte vi tågbiljetter till Tarragona. Våra vänner Agneta och Anders från Krossholmen, Göteborg har sin båt liggande där över vintern och nu var de nere på ett höstbesök för att se till den. Vi ville förstås passa på att träffa dem innan de åkte tillbaka till Sverige.
Det tog oss drygt 1 timme att ta oss de 10 milen ner till Tarragona där Agneta och Anders väntade på stationen. Tyvärr var vädret uruselt och under vårt 3 dagar långa besök regnade det mest hela tiden. Det var synd eftersom Tarragona var en mycket trevlig stad med många lämningar från Romartiden. Men det är alltid lika trevligt att träffa goda vänner så vädret till trots så var humöret på topp hela tiden.

Tarragona Utgrävningar i Tarragona.

En kväll i Tarragona hade vi planerat att gå till Agneta och Anders favoritrestaurang men den visade sig vara stängd (den var inte stäng men vi var naturligtvis för tidigt ute). Då hamnade vi i stället på en liten till synes oansenlig restaurang i närheten. Den fanns inte ens någon meny utan ägaren tillika kyparen och kocken kom till bordet och berättade vad som för kvällen kunde erbjudas. Maten som kom på bordet var fantastiskt god och vinet var himmelskt så kvällen blev trots allt mycket lyckad.

Innan Agneta och Anders sedan åkte hem till Göteborg hann de också med en snabbvisit hos oss här i Barcelona.

Efter detta fick vi besök av Håkans föräldrar som kom på ett 10 dagars besök till Barcelona.
Då gjorde vi och såg alla saker som en god turist bör göra. För Håkans pappa var det intressant att se hur staden hade förändrat sig eftersom det hunnit gå 51 år sedan han var här sist. Det var hektiska dagar och när gästerna for hem var vi ganska trötta.

Det tar också på krafterna att lära känna så mycket nya människor som vi har omkring oss här i marinan. Ungefär 100 båtar är bebodda så förekommer ett mycket aktivt socialt liv här. I majoritet är Brittiska båtar och som god tvåa kommer Amerikanarna. Bland de Brittiska båtarna finns det dock en grupp som fastnat för gott vid bryggan och endast har båten som sitt hem. Denna grupp håller sig också lite mer för sig själva och verkar leva sitt eget liv och inte vara så intresserad av nya kontakter. Men med de andra besättningarna har vi dess då mer kontakt. Att det alltid sker på ett annat språk än modersmålet är också något som tär lite grann på krafterna, det märker vi ofta på kvällarna då vi känner oss helt slut och stupar i säng.

Det tar också tid att lära sig var allt nödvändigt ligger så som mataffärer, grönsaksmarknad, fiskmarknad o.s.v. Det finns flera supermarknader inom bekvämt cykelavstånd med gäller att lära sig sortimentet och hitta de varor som passar vårt hushåll.
Cyklarna är ovärderliga och vi cyklar nästan jämt då vi skall någonstans. Nätet av cykelvägar är mycket väl utbyggt i stan och det går oftast betydligt snabbare att ta sig fram med cykel än med bil eller buss.

Vi har också börjat en kurs i spanska och försöker efter bästa förmåga lära oss så mycket vi bara kan.

Varje morgon har vi ett radionät i marinan där man kan få hjälp med både det ena och det andra och där alla aktiviteter annonseras. T.ex. så är det knytkalas varje söndag. Det är ett bra tillfälle att mingla och lära känna de andra besättningarna. Varje fredag dricker herrarna kaffe utan damer och varje tisdag är det damernas tur att göra detsamma. Dessutom är det cykelutflykt varje söndag förmiddag.

Pot luck Vårt bidrag till knytkalaset

Förutom oss så finns det bara en svensk båt till här som är bebodd, men de jobbar i land så vi ser dem inte så ofta.

Hur som helst så stortrivs vi har i Barcelona, som vi tycker är en fantastisk stad med allt som händer. Hela tiden är det något på gång.
I förra veckan var det stor båtmässa med både en flytande och en landbaserad avdelning. Som hyresgäster i marinan fick vi VIP-kort som berättigade oss till fritt inträde obegränsat antal gånger. Som VIP-gäst kunde man dessutom fritt besöka lounchen där det bjöds på gratis mat och dryck.
Veckan dessförinnan hade regionen Andalucien byggt upp en stor tältstad där de gjorde reklam för sig själva. Varje kväll var det utomhuskonsert med kända musiker. Dessutom provsmakning av mat och dryck från detta område i Spanien.

En gång i månaden är det fritt inträde på alla stadens museer och då passar vi förstås på att ta oss en titt. Vi har hunnit med att avverka Picassomuseet, Maritima museet, Geologiska museet, Zoologiska museet, Textilmuseet, Museu Nacional d´Art de Catalunya, alla Gaudis mästerverk, Pre Columbianska museet och Caixa forum.

Anna-Karin hugger in Anna-Karin hugger in

När vi inte har fullt upp med aktiviteter i land så ägnar vi en hel del tid åt båtunderhåll och förbättringar. Motorn har fått ny olja och nya filter. Skrov och överbyggnad har blivit polerade och vaxade.
En dag plockade vi ner akterstaget och med hjälp av en liten slipmaskin kapade vi av det. Detta för att kunna montera på isolatorer. När nu akterstaget är avisolerat från övriga riggen så kan det användas som antenn till den kortvågsradio som jag installerade då jag låg i Pollensa och A-K var i Sverige.
Lite pirrigt var det allt att sätta slipskivan i akterstaget och kapa det. Att montera isolatorerna var än mer nervöst eftersom detta måste lyckas fullständigt annars riskerar vi ett senare rigghaveri. Men vi var ytterst noggranna och allt verkar ha gått mycket bra. A-K har hissat upp mig i masten ett par gånger extra bara för att kolla att all är OK med staget vid den övre isolatorn. Sedan har vi kopplat ihop det isolerade staget med antenntunern som är monterad under A-K koj i akterkabinen. Allt verkar fungera bra och vi lyssnar på svensk radio varje morgon med perfekt mottagning. I samband med denna installation lyckades jag till och med köpa en stump kopparrör i rätt dimension och då i en järnhandel där all betjäning sker över disk. Ingen i nämnda järnhandel kunde ett ord engelska men med min spanska lyckades jag ändå få min "tubo de cobre" och kände mig riktigt stolt efteråt.

Isolator Isolator på akterstaget

Vi har också trådlöst internet ombord. för 20 euro/månad har vi bredbandsuppkoppling och kan använda internet obegränsat. Nätet är inte helt tillförlitligt och är i bland nere, men det kan vi stå ut med för den ringa kostnad som det trots all är.

Vi har under alla omständigheter fullt upp från morgon till kväll och vi trivs alldeles förträffligt i Barcelona. Vår val av vinterhamn kunde inte vara mer lyckat. Vädret är dessutom fortfarande mycket behagligt med dagstemperatur på ca. 22-24 grader, på natten går det ner till ca. 15 grader.