Nu har jag äntligen fått en stund över för att kunna sitta ner och skriva första loggen från starten på vår långsegling.
De månader som förflutit sedan vårt besök i Toulon under påsken har varit minst sagt hektiska.

05-07-04
Vi flyger ner till Nice och tar oss per hyrbil de ca. 15 milen till Pin Rolland, Toulon. Med oss har vi Anna-Karins föräldrar som lovat hjälpa till med rustningen av Unicorn. På eftermiddagen anländer vi till marinan och finner Unicorn i gott skick om än dammig och smutsig och med stort behov av polering och vaxning.
Inne i båten är det närmast kaotiskt med allt som vi plockat ner för förvaring under vintern. Jolle, jollemotor, cyklar storsegel, genua, gasgrillen, livflotte, skot och tampar i massor plus en hel del annat.
Efter att ha konstaterat att allt ser OK ut så skriker det i magen, så vi sätter oss på den lilla restaurangen i marinan och intar varsin portion Moule & Frites med iskallt rosévin till.
Hur skall vi klara oss utan denna rätt när vi inte längre befinner oss i Frankrike?

Moule & Frites

05-07-07
Efter några dagars hårt arbete med bottenmålning, polering och vaxning är vi klara för sjösättning. Unicorn är långt ifrån färdig för avsegling med det är skönt att komma i vattnet, att bo på en båt som står på land är inget nöje. Man klänger upp och ner för den där stegen ett antal hundra gånger per dag.

Sjösättning
Som tur är för oss har det blåst mistral ända sedan vi kom ner, den ganska hårda NV vind som
kommer från bergen och sveper ner genom Rhonedalen och ut mot havet. Det har gjort temperaturen för arbete någorlunda uthärdlig på dagarna.
Vi har också hunnit montera en ny jordplatta under vattenlinjen för att senare kopplas till vår nya kortvågsradio som vi senare skall installera. Det känns alltid lite konstigt att borra hål i skrovet under vattenlinjen, skall det bli tätt eller inte.
Vi kommer i vattnet, allt är tätt, och allt blir med ens lättare, som tur är får vi ligga gratis i marinan under det fortsatta rustningsarbetet och vi har dessutom tillgång till fri el och fritt vatten.

Mastjobb

05-07-10
På eftermiddagen tycker vi att vi är klara nog att lämna Pin Rolland. Vi har nu jobbat oavbrutet från morgon till kväll under en veckas tid och känner att vi behöver lite paus. Dessutom kan det vara trevligt för Ulla och Knut, Anna-Karins föräldrar att se något annat än en marina med varv innan de flyger tillbaka till Sverige. Eftersom marinan också har ett fullservicevarv har det varit ganska bullrigt på dagarna. Båtar som lyfts och sjösätts, slipmaskiner och en hel del andra ljudalstrande arbeten har föregått under dagtid.

Vinden har nu avtagit till nästan stiltje varför vi går för motor de 14 Nm ut till Ile de Porquerolles. Vi lägger oss på svaj vid Plage d`Argent där vi varit ett par gånger förut.
Det är en skyddad vik med en fantastisk sandstrand och vi ligger till ankars över en botten som är så där riktigt turkosblå som det annars bara brukar se ut i turistbroschyrerna.

Här stannar vi i fyra dagar och bara badar, solar och tar det lugnt. På kvällarna brukar vi ta jollen in till land och promenera till Port de Porquerolles och titta folklivet. En kväll kan vi inte heller hålla oss från att äta en Moule & Frites på en av hamnkrogarna. 10 € får man betala för denna rätt och det är ingen som helst riska att man behöver gå hungrig från bordet.

Plage d`Argent

05-07-14
Vi lämnar Plage d`Argent och fortsätter längs kusten åt NV. Vi får en alldeles perfekt halvvind i 5-6 m/s vind och nästan ingen sjö. För första gången hissar vi vårt helt nya storsegel från Albatross i Göteborg. Efter lite anpassningar med revlinor och lazy jacks får vi allt på plats. Seglet visar sig stå precis som det ska och vi vill, så vi är helnöjda.

Efter en dag med mycket fin segling i vind som räcker hela dagen ankrar vi i Baie des Canoubiers strax utanför St. Tropez.
På morgonen kör Anna-Karin och jag in till St-Tropez med jollen och köper färska baguetter och croissanter.
Till vår jolle som är en Quicksilver 270 som hängt med i nu 10 år har vi en 5 hk Mercury.
Med bara oss två ombord kommer vi upp i planing vilket innebär 17-18 knop. Dock ligger vi ganska nära gränsen viktmässigt för att ta oss över planingströskeln. Har vi t.ex. storhandlat kan det hända att vi aldrig orkar upp i planing och då blir det bara 4-5 knop i stället.
Med bara lite bröd i bagaget är det inga problem.

Senare på dagen åker vi alla fyra in till St-Tropez för flanera runt och se oss omkring. En del tycker det är alldeles för varmt och föreslår omgående vätskekontroll med kall öl.

När vi kommer tillbaka har vinden ökat från SV, en sjöbris som oftast blåser på eftermiddagen för att sedan lägga sig from mot kvällen. Nu blåser det ungefär 10 m/s men vi ligger hur säkert som helst på 8 m djup med 45 m kätting utlagd. Vi ser däremot otaliga båtar runt omkring som draggar eller försöker få fäste men misslyckas. Inte konstigt när man bara lägger ut ca. 2 ggr djupet med kätting och tror att det sedan skall sitta, att dom aldrig lär sig.
Men ett stort nöje för oss är det att se denna ankringscirkus.

05-07-17
Vi lämnar St-Tropez och seglar med bara genua upp till Rade d`Agay. Ny svajankring som blir väldigt "rullig" på natten dör vinden ut helt och hållet och båten lägger sig tvärs den svaga dyningen och kommer ibland i ganska kraftig rullning.
På morgonen är det molnigt och det kommer faktiskt lite regn.

05-07-18
Vi lämnar Agay och går för motor i en motvind på 6-7 m/s med siktet inställt på Cannes.
Under dagen klarnar himlen upp och värmen återvänder. Vi får plats inne Cannes marina som ligger nästan mitt i centrum av staden. Härifrån går det flygbuss direkt till Nice och den 20 juli lämnar våra gäster oss för denna gång.

05-07-20
Sedan Ulla och Knut åkt på morgonen spenderar vi resten av dagen med stortvätt och påfyllning av förråden. Det är skönt att nu kunna börja stuva undan ordentligt, det som inte varit möjligt att göra så länge vi var fyra ombord. På kvällen är vi så trötta att vi stupar i säng redan vid 9-tiden helt utmattade.

05-07-21
Vi tuffar ut från Cannes och ankrar vid Iles de Lerins bara 2 Nm från Cannes vi lägger oss mellan Ste-Marguerite och St-Honorat. Öarna var för länge sedan ett religiöst centrum i Europa och det finns mycket kvar av kloster och kyrkor från den tiden.