Logg 5 2005-08-21

05-08-14
När vi vaknar på morgonen ligger vinden fortfarande på NW och det blåser ca. 10 m/s. Vi bestämmer oss för att fortsätta söder ut efter frukost. Medan vi intager denna ökar vinden igen och är snart uppe i 14-15 m/s. Vi bestämmer oss för att avvakta innan vi drar upp ankaret. Vinden ger sig inte utan fortsätter att vara stark hela dagen och därför ligger vi kvar i Brandinghiviken och väntar.

Först nästa dag har vinden avtagit så att vi har lust att segla igen. Då blåser det å andra sidan så lite att det knappast går att segla. Men fram på förmiddagen kommer det fin vind från öster och vi sträcker på söder ut. Tyvärr får vi för varje halvtimme ta hem på skoten och snart seglar vi dikt bidevind. Snart kan vi inte ens gå rakt mot målet, utan är tvungna att falla av.
Vi seglar så långt vi kan tills vi kommer nära land och måste slå. Då startar vi i stället motorn och går de 2 sista timmarna för maskin in mot marina Santa Maria.

När vi kommer dit är marinan full och vi kan inte få någon plats för natten. Vi blir rekommenderade att gå till Arbatax 3 Nm längre söder ut. Där får vi efter många om och men en plats. Arbatax är en tråkig industri hamn och det finns inte mycket att se. Bergen i bakgrunden är dock mycket vackra.

05-08-16
Vi lämnar Arbatax för här vill vi inte stanna. Vi går ut och lägger oss vid en liten ö strax utanför för att fundera på nästa steg. Problemet är att det är väldigt långt mellan marinorna i detta område och det finns i princip inga vikar som lämpar sig för ankring där det går att ligga för natten. Att komma fram strax före mörkrets inbrott och få besked att det är fullt är ju inte så trevligt när det är 6-8 timmars seglig fram till nästa tänkbara ställe.

Till nästa marina söder ut är det 35 Nm, Anna-Karin tar telefonen och ringer dit och får besked att nu i augusti är det omöjligt. Allt är fullbokat då måste vi i stället segla 70 Nm fram till de marinor som ligger runt om Cagliari.
Vinden är mycket skral i dag och vi har ingen lust att gå hela vägen för motor så vad gör vi då?
Efter 4 samtal in till Santa Maria, där vi försökte få plats i går, har A-K fixat en plats åt oss där. Vi lägger därför kvar och badar och snorklar hela dagen i det otroligt klara vattnet.

Jag simmar in till ön vi ligger vid och tar mig iland. Uppe på toppen har någon ställt en staty av Jungfru Maria. Hur kan någon komma på idén att släpa upp och ställa en stor staty på en liten kobbe ute havet ? Ja, jag vet inte.

Från vår lilla ö tar det bara 10 minuter att köra in till marinan och vi får vår bokade plats i den lilla trevliga marinan. Att ligga i en marina så här är en upplevelse i sig. Det sjuder av liv. I Medelhavet backar ju de flesta båtar in mot kaj eller brygga och får på så sätt sittbrunnen mer tillgänglig. Det blir ett helt annat folkliv än vad vi är vana vid. Italienarna tycker om att umgås och diskutera så det är full rulle på bryggan till sent på kvällen. Barn leker, mat lagas och äts, båtar tvättas, det sjungs och är helt enkelt väldigt livligt, men trevligt.

Vi brukar numer också backa in när det är möjligt. Unicorn är ganska svårhanterlig för back och är det för blåsigt eller får trångt tar vi det säkra före det osäkra och går med fören in mot kaj.
05-08-18
Skall vi fortsätta söder ut och runda Sardinen eller vad säger prognosen. Vi är mycket villrådiga och har svårt att bestämma oss. Vi kollar både franskt och italienskt väder och får precis motsatta besked, vilket ofta är fallet med dessa båda väderlekstjänster.
Vi är inte heller så imponerade av prognosernas träffsäkerhet.

Att väderläget är osäkert och att det är 70 Nm till nästa marina söder ut, som vi inte lyckas ringa till för att boka plats, avgör saken vi vänder norrut igen.
Senare på dagen är vi mycket glada för detta beslut då vi får sydlig vind på 10-12 m/s. Det hade inte varit roligt att kämpa mot denna vind, att nu segla i medvind är betydligt behagligare.

Vid 6 tiden på eftermiddagen har vi avverkat 55 Nm och droppar vårt ankare i Cala Coda Cavallo på en sådan där alldeles turkos botten. Det är alltid lika härligt att ankra i vikar med fin sandbotten. Det är lätt att få bra ankarfäste och lätt att dyka ner och kolla hur ankaret grävt ner sig.

05-08-19
Nu har mistralen börjat blåsa igen. Den hårda NO vind som kommer svepande genom Rhonedalen och drar på med full styrka ut över Medelhavet. Just mellan Korsika och Sardinien blir det som en tratt som skapar en venturi effekt och ökar på vindhastigheten rejält.
Mistralen kommer att blåsa en 4-5 dagar så därför har vi ingen brådska att ta oss upp mot Bonifaciosundet och få stark motvind.

Vi seglar i stället in till Olbia en liten stad på nord östra Sardinien. Här kan vi handla och gå på stan och se oss omkring lite grann. Vi kan ligga vid den gamla stadskajen utan att det kostar något vilket är en fördel. Visserligen finns det ingen el och inget vatten, men det klarar vi oss bra utan.

Vädret är nu inte så bra och det regnar en del och är ganska molnigt. Temperaturen har gått ner till 23-24 grader och vi fryser. Vi blir tvungna att plocka fram långbyxor och tröjor för att det skall bli behagligt.

Framför oss ligger en stor segelbåt på ca. 30 m. I går kom en lika stor båt in och ville lägga sig utanpå den stora segelbåten men blev vägrad att göra så. Detta fick till påföljd att båten som inte fick förtöja kallade på "Guardia Costiera" kustbevakningen. De ryckte ut med full styrka och stämningen var stundtals lite hätsk. Men den stora segelbåten som inte ville ha någon utanpå sig var i hopplöst underläge. De försökte kommunicera med "Guardia Costiera" på engelska medan den andra båten hade italiensk besättning. Det kunde naturligtvis bara sluta på ett sätt. 1-0 till Italien.

05-08-21
Nu har vi sett nog av Olbia och tänker gå ut och lägga oss i någon vik utanför och vänta på att mistralen blåser över.