Logg 7 2005-09-03

05-08-29
I går kväll kollade vi vädret en gång till eftersom alla andra båtar hade lämnat viken vid Cabo Testa och vi låg ensamma kvar. Det kändes som om vi hade missat något. När vi fick det senaste franska vädret så var prognosen NO 4-5, alltså upp till 11 m/s rakt in i vår vik. Snabbt beslutade vi om omgruppering och gick runt Cabo Testa och la oss på motsatt sida för att få skydd för den väntade vinden. Det tog oss 1 timme att gå runt själva udden, men när vi ankrade på nytt var vi inte mer än ca. 300 m från vår föregående position fast på andra sidan udden.

På natten var vi glada att vi hade flyttat på oss för det blåste ordentligt från NO, och det hade varit mycket otrevligt att ligga kvar på vår gamla ankarplats.

Vi gick upp tidigt i dag för tanken var att segla 50 Nm till Stintino och därifrån nästa dag bege oss från Sardinien mot Menorca.

Vi hade fantastisk segling under dagen och slörade i 8-10 m/s vind och loggade stadigt mellan 7-8 knop. När vi närmade oss Stintino bestämde därför skeppsrådet att vi fortsätter direkt till Menorca utan ytterligare mellanstopp. Sagt och gjort, vi seglade med full fart genom Fornellisundet som är en genväg på ungefär 20 Nm jämfört med att runda N udden. Fornellisundet är emellertid bara 3 m djupt så det var något nervöst innan vi hittat de enslinjer som måste följas för att passagen skall bli lyckosam.
Vi hade en härlig passage över sandbotten som var så turkos att man kunde tro att det bara var ½ m djupt vatten. Allt gick bra och efter 20 min var vi igen ute på djupt vatten.

Eftersom vi nu hade ca. 2 dygns segling framför oss så hängde vi ut släpgeneratorn för att den skulle förse oss med den energi som vi behöver till autopilot, lanternor, dator och inte att förglömma kylen. När vi seglar som vi gjorde får vi mer ström än vi kan förbruka..

05-08-30
Natten har varit lugn med nästan ingen sjö. Vi har kunnat hålla bra fart med 5-6 knop. Vi har inte sett en enda annan båt så det har varit mycket lugnt och behagligt.

05-08-31
Igen en lugn natt med bara enstaka fartyg som siktats. Farten har gått ner och har under natten varit ca. 4 knop. Nästan helt platt vatten har det varit.
Klockan 06.00 på morgonen, då Anna-Karin hade vakt, mötte vi Hugo Boss båten. En havskappseglare av absolut senaste snitt på ca. 70 fot med både skrov och segel i vad som såg ut att vara kolfiber. Fort gick det under alla omständigheter. Vi är inte helt säkra, det enda som är säkert är att det var inget billigt som vi mötte.

Vi har försökt att fiska för att få något gott till middag, men resultatet har varit minst sagt klent. Det enda vi lyckats fånga är en flygfisk som under natten landat på vårt däck.

Vi har sett en hel del delfiner, och det är alltid lika roligt. De älskar att leka och hoppa precis framför vår för. Det är mycket fascinerande att se hur graciöst och smidigt dessa djur rör sig i vattnet.

Under förmiddagen får vi Menorca i sikte och vid 4 tiden på eftermiddagen kastar vi ankar i viken under La Molla. En översegling på 250 Nm som varit som en dröm, bättre än så går nog inte att få det. Vi har kunnat segla precis hela tiden vilket måste vara någon sorts Medelhavsrekord.

I viken är det gott om båtar men inga problem att få plats.

05-09-03
Nu har vi legat i viken utanför Mahon några dagar och varit inne i stan flera gånger för att handla och bara för att flanera på stan.
Anna-Karin har botaniserat i konstnärsbutiken och fyllt på med papper i olika storlekar och kvaliteter. Några nya specialpennor och penslar har också handlats in.

Vi har också blivit upptagna i den Amerikanska kretsen av långseglare som ligger här. Det är väldigt gott om Amerikanska båtar här. I kväll är vi bjudna på cocktailparty och middag ombord på en båt från Seattle som ligger bredvid oss i viken. Det kommer också besättningar från flera andra Amerikanska båtar.

I morgon söndag skall vi passa på att gå på Menorcamuseet för på söndagar är det gratis inträde.