Logg 14, 2006-09-16

Nu är det ett bra tag sedan det blev gjort någon uppdatering på sidan så det kan vara hög tid för lite nytt.
I förra rapporten skrev vi om den hektiska tiden med gäster ombord och att det var skönt att vara ensamma ombord igen. Det varade bara två veckor sedan reste Anna-Karin till Sverige för att jobba i fem veckor. Det innebar att jag blev helt ensam ombord. Anna-Karin flög till Sverige från flygplatsen utanför Trogir och efter att ha släppt av henne där seglade jag ensam en bit norr ut. I höjd med Krapanj, känt för sina tvättsvampsdykare, finns ett en mycket lugn och säker ankringsplats. Man går in under bron som har en seglingsfri höjd på 22 m och kan sedan ankra i ett naturskönt område skyddat för i alla vindriktningar.
Där låg jag för ankar i två veckor och gjorde utfärder per jolle och cykel. Jag cyklade flera gånger in till Sibenik för besök på stormarknad och Internetcafé. Bensin till jollemotor och generator behövde också införskaffas då och då.
Efter två veckor på denna plats tröttnade jag och drog upp ankaret för att få lite nya vyer. 10 sjömil väster ut ligger ön Kaprije med en fin ankringsvik. Dit begav jag mig. På Kaprije blev jag sedan liggande i 4 dagar. Jag träffade här på Ann och Mats från Oliva som också är ute på långsegling och tillsammans med dem hade jag trevligt umgänge.

Anna-Karins ursprungliga plan var ju att vara fem veckor i Sverige men nu plötsligt blev detta ändrat och redan efter tre veckor var Anna-Karin på väg tillbaka till Unicorn. Jag fick brått att segla söder ut igen för att kunna möta upp i Trogir.

Katt.JPG (67594 byte) Anna-Karin på Konoba i Telascica

Stari Grad.JPG (81721 byte) Stari Grad

Anna-Karin var trött efter mycket arbete när hon kom tillbaka så det blev bara korta etapper och mycket stillaliggande de två första veckorna efter återkomsten. Det blev återbesök på några favoritplatser så som Drvenik, Bobovisce och Vinisce. En del nya bekantskaper gjorde vi också med besök i Stari Grad, Vela Luka .Vi seglade sedan ut till Lastovo och besökte Ubli och Skrivena Luka.
I Ubli klarerade ut från Krotien och med en prognos som lovade N-NV vind de kommande dygnen så ställde vi kursen söder ut. Detta blev en av de bästa överseglingar vi någonsin gjort i Medelhavet. Vi satte segel direkt och bärgade dem inte för än vi hade 10 sjömil kvar till Paxos i Grekland. Det innebär totalt 275 Nm, 265 Nm för segel och endast 10 Nm för motor och allt tog 54 timmar. Mycket behaglig segling med knappt någon sjögång. Fullmåne på nätterna gjorde också sitt till för att göra allt angenämt.

I Gaios på Paxos, som är "Port of entry" införskaffade vi den "Transit log" som vi måste ha för att segla i Grekland någon konstig avgift för att detta var första hamnen i Grekland åkte vi också på att betala, allt som allt 30+15 euro. Vi förstår inte riktigt varför vi skall behöva detta eftersom Grekland ju är EU-medlemmar, men de har väl något undantag. I vilket fall som helst så skapar det ju arbetstillfällen. Den som har jobb på hamnpolisen i Gaios måste tycka att det är rena himmelriket för inte behöver man då jobba ihjäl sig. Snarare måste de bli totalt uttråkade av leda för att det händer så lite.

Gaios.JPG (78850 byte) Utanför Port Police i Gaios

På norra Paxos finns en mycket fin vik, Lakka, där låg vi två dagar och badade och tog det lugnt efter vår översegling.
Från Paxos seglade vi sedan vidare till Préveza. Det hann bli mörkt innan vi kom in och det gjorde att vi missade svenskbryggan. I Préveza finns en kaj där den nästan bara ligger svenska båtar. Marinan är en av alla dessa grekiska marinor som aldrig blivit färdigbyggd. Det innebär att nästan alla faciliteter saknas som el, toaletter duschar och annat. En av bryggorna har svenske Stig tagit på sig att administrera. Han har ställt upp sin husvagn där och sitter hela dagarna och håller koll på vilka som kommer och går. Han kan också titta till båten om man vill lämna den en tid. Stig med fru kom hit för några år sedan med egen båt och har sedan blivit kvar.

Att marinan är populär behöver väl inte sägas, när det går att ligga gratis så blir det många båtar. Flera verkar ha vuxit fast för gott här och lämnar över huvud taget inte kajen. Gör man det så riskerar man ju att förlora sin plats. Det är också ett populärt ställe att övervintra på, även om vi tycket det skulle vara lite väl spartanskt för vår smak.
Staden Préveza tycker vi däremot var riktigt trevlig. Inte alls turistisk utan en levande grekisk småstad.

Tranquil Bay.JPG (71724 byte) Tranquil Bay, Levkas

Just när detta skrivs ligger vi i Missalonghi 75 sjömil väster om Korintkanalen. Vi väntar på gynnsammare vind för fortsatt färd. Det blåser en frisk ostlig vind vilket gör det nästan omöjligt att fortsätta åt öster. Vågorna som byggs upp här i Korintbukten är så branta och besvärliga att det blir näst intill omöjligt att ta sig fram mot dem. I vilket fall som helst så är det mycket tröttsamt och blött att försöka sig på det. Det vet vi av egen erfarenhet.
Våra grannar, fyra män från Tyskland, som hyrt sin båt i Athen har 3 ggr försökt att lämna Missalonghi men varje gång varit tvungna att vända tillbaks.