Logg 15, 2006-09-29

Vi blev kvar 3 dygn i Missalonghi innan vinden behagade gå ner i styrka. För att förena lite nytta med nöje så tog vi iland våra cyklar för att kunna se oss omkring. Med cyklarnas hjälp kunde vi också ta oss Liedl-butiken en bit utanför stan för att fylla på förråden. Liedl har ju ett något begränsat sortiment tycker vi, men vissa saker kan handlas till mycket bra priser. Vi köpte bl.a. öl, tyska korvar, ost, torrvaror så som ris och pasta, m.m. allt till betydligt lägre priser än i den normala grekiska affären.

Väderrapporten lovade gynnsamma vindar för vidare färd mot Korintkanalen den dag vi lämnade Missalonghi. Det visade sig inte stämma helt. I stället för utlovad västlig vind hölls sig envist vinden kvar på ost. Det innebar att det fick bli motorgång större delen av dagen.
Målet för dagen var Trizonia, där det finns ännu en halvfärdig marina.
När vi la till blev vi mötta av öns kattkoloni som önskade oss välkomna. Ett par av missarna var också pigga på att göra besök ombord och fick därför milt men bestämt jagas iland.

Trizonia.JPG (75328 byte) Trizonia

Dagen efter hade vi planerat att segla till Itea för att göra ett besök i Delfi. Vinden visade sig från sin bästa sida och gjorde att planen snabbt ändrades. Vi beslöt att Delfi fick anstå till nästa gång och vi fortsatte för fulla segel ner mot Korintkanalens inlopp. Vi hann inte ta oss igenom samma dag utan vi stannade strax före kanalen för att gå igenom tidigt nästa morgon.

Kanalen är 5 km lång och måste vara en av de dyraste räknat per meter att passera igenom.
Vi fick betala 140 euro för vår passage vilket vi tycker var ganska dyrt. Vad man vinner på att gå igenom kanalen är att slippa gå runt hela Peleponesos, en genväg som sparar ca. 150 Nm. Kanalen är enkelriktad och har man otur och precis missar ett inpasseringstillfälle så kan man få vänta upp till 3 timmar innan nästa tillfälle bjuds. Vi fick vänta ungefär en timme på att bli insläppta och starta vår passage.
Kanalen är ganska sliten och på flera ställen hade kanalbankarna rasat. Den har förlorat sin mesta betydelse för den kommersiella sjöfarten eftersom storleken på de fartyg som kan passera är begränsad.

Korint1.JPG (75107 byte) Korintkalen

Vi är nu sakta på väg att segla genom den grekiska ögruppen Cykladerna med Marmaris i Turkiet som mål. Dit räknar vi med anlända i slutet på oktober.
Vi har besökt öar så som Kithnos, Serifos, Paros och just nu ligger vi på Naxos.

När vi låg ankrade utanför Paroikiá på Paros råkade vi ut för ett riktigt blåsväder. Mitt i natten tog det i att blåsa riktigt ordentligt. Vinden låg stadigt på 15-16 m/s med byar på 20 m/s. Ibland slutade det blåsa nästan helt, men så utan förvarning kom vinden rasande nerför berget med en styrka på 20 m/s. Allt gick bra och ankaret höll oss säkert på plats, men nattsömnen blir inte den bästa.

Katt.JPG (82561 byte)

Här på Naxos har vi träffat våra vänner Jessica och Pierre som vi lärde känna i Barcelona. De är också på väg mot Turkiet för att spendera vintern där. Tillsammans har vi hyrt bil och åkt runt och tittat på ön.

De kommande dagarna är det utlovat Meltemi med full styrka. Det är den N-NW vind som nästa alltid blåser med avsevärd styrka under sommaren men som normalt avtar fram på hösten. Vi kommer i alla fall att ligga kvar här på Naxos till vinden avtar igen. Temperaturen är det inget fel på, dagtid ligger den på behagliga 24-26 grader.