Logg 17, 2006-11-11

Från Leros seglade vi till Kos 25 sjömil längre söder ut. Vi angjorde Mandrakihamnen, det vill säga den gamla hamnen. Det finns också en fin marina strax söder om stan men vi räknade med att det så här i slutet på säsongen skulle vara ganska lugnt inne i centrum. Vi hade annars blivit varnade för att det kan vara mycket oväsen från diskotek och barer om man ligger i gamla hamnen. Det fanns fortfarande en hel del turister kvar och stranden var om inte fullpackad så ändå välbesökt. Kvälls och nattlivet var dock reducerat till ett minimum så vi hade inte minsta problem med sömnen.
Vi stannade på Kos i 5 dagar eftersom det blåste hård motvind för fortsatt segling. Vi har ju ingen större brådska så vi väntar gärna till gynnsamma förhållande innan vi ger oss ut och kämpar mot havets element. Till nästa plats vi tänkt besöka, Simi, var det dessutom drygt 45 sjömil. Måste vi inte kryssa och kämpa oss fram den sträckan så gör vi det inte. Det märks också att tiden med dagsljus krymper för varje vecka som går. Vill man komma fram före mörkrets inbrott så gäller det vara i hamn och förtöjd före kl. 7 på kvällen, och då råder det ännu sommartid.

Mandraki.JPG (58774 byte) Mandraki Kos

Efter 5 trevliga dagar på Kos kom vi alla fall iväg mot Simi. Vi fick en härlig segling med slör och läns i stort sett hela vägen. Vi seglade till en mycket skyddad vik i södra änden på Simi som heter Panormittis. Den har skydd för alla vindriktningar även om de ganska höga omgivande bergen kan ge hårda vindkast som kommer nedrasande s.k. katabatiska vindar.
I Panormittis ligger också ett kloster och man kan köpa färskt bröd varje morgon från klosterbageriet.

Tyvärr kunde inte Howard på "Just Imagin" segla i sällskap med oss som tänkt. När han skulle checka ut från hamnpolisen visade sig att hans båtregistrering var utgången. Den var den egentligen inte men eftersom han inte varit hemma i USA på en lång tid eller fått någon post så låg det nya pappret fortfarande i Florida. Howard fick därför inte lämna Kos förrän han kunde visa upp originaldokumentet. Det hjälpte inte att han visade upp en faxad kopia registreringsbeviset, utan original ingen segling. Han blev därför kvar på Kos ytterligare 5 dagar väntandes på en DHL sändning med sina nya båtpapper.
Vi hade inga som helst problem för vi hade inte brytt oss om att checka in. Vi brukar oftast inte göra det och myndigheterna bryr sig inte nämnvärt när det gäller båtar från andra EU länder.
De amerikanska båtar vi träffat är däremot mycket noga med formaliteterna eftersom de Grekiska myndigheterna inte är sena med att ställa till problem och utfärda böter för än det ena och än det andra när det gäller båtar från icke EU länder.

Kloster.JPG (70190 byte) Klostret    Get.JPG (97198 byte) Kolla var geten står

Efter några nätter i Panormittis seglade vi runt Simi till andra sidan ön. Vi ville ta oss en titt på huvudorten som har samma namn som ön. Vi ankrade därför i en vik strax söder om stan och tog lokalbussen över berget för att se oss om i samhället Simi. Det går också att lägga sig vid stadskajen i Simi men det är mycket djupt utanför kajen, 20-30 m, så det är svårt att få ett bra fäste med sitt ankare. Vi satt på första parkett på ett café på kajen när dagens ranson av charterbåtar kom in och skulle lägga till. Ankarkättingar som korsades tillsammans med ankare som inte fäste, allt i en salig röra. Vi var glada vi slapp vara en del och i stället satt med ett glas vin och en öl på kajens café.

Simi.JPG (78425 byte) Simi

Efter en lugn natt till ankars i Pethi, som vår ankarvik hette, så började vinden tillta och det med besked. Väderrapporten talade också om att ett oväder var i antågande. Vi låg inte så bra i Pethi eftersom de höga bergssidorna gjorde att vinden styrdes in viken och fick ökad styrka och kraft. Det börjad också gå en obehagligt grov sjö som rullade in i viken.
När vi hade 15 m/s rakt in mot oss så beslutade vi oss för att det var dags för en omgruppering.
Vi gick för motor rakt ut mot öppet hav och rullade sedan ut en liten bit av genuan och kunde falla av och seglade tillbaka till den skyddade viken Panormittis.
Allt gick bra och efter två timmars färd hade vi fällt ankaret och backat fast det ordentligt. Vid 10-tiden på kvällen var ovädret över oss med full styrka. Ett åskväder som vi aldrig sett maken till. Ja, jag vet, vi har tidigare tjatat om att det blixtrar så att det är ljust som mitt på dagen men detta var vårt västa åskväder hitintills. Under några timmar så blixtrade det helt oavbrutet och det var nästan surrealistiskt att se de andra båtarna i viken i skenet från ovädret. Snart började det också regna med en kraft som jag aldrig tidigare varit med om. Det var till och med värre en de tropiska oväder vi varit med om i Karibien. Som tur var hade vi ett väldigt gott skydd från de stormbyar som ovädret förde med sig. Visst blåste det hårt men vi kände aldrig att vinden var det som gjorde oss mest oroliga utan det var i stället oron för att bli träffade av ett Blixnedslag.
Vi fick senare veta att på grannön Rhodos som bara ligger 18 sjömil bort hade 4 båtar drivit upp på land med svåra skador som följd. Två av dem kan anses som totalhavererade, vi såg dem senare då vi seglade vidare från Simi till Rhodos.
När vi senare träffade Howard från "Just Imagine" fick vi en rapport om det kaos som hade rått i Mandrakhihamnen på Kos. Det var full aktivitet hela natten med båtar som draggade och slet sig.
Vi fick senare höra talas om många båtar som fått stormskador i den här delen av Medelhavet när ovädret drog fram. Det enda vi drabbades av var störd nattsömn vilket man för anses som lindrigt i samanhanget.

Efter att ovädret dragit förbi så stannade vi en dag extra i Panormittis för att vila och ta det lugnt innan vi seglade över till vår sista hamn i Grekland som blev Rhodos. Här tänkte vi bunkra upp med sådana varor som vi vet är mycket dyrare eller rent av omöjliga att få tag på i Turkiet.
Vi körde i skytteltrafik på våra cyklar mellan Unicorn och Liedl. Liedl låg två km söder om hamnen och hade ett ganska bra sortiment av sådant som vi ville köpa med oss inför överfarten till Turkiet. Vi köpte bl.a. massor av bacon och annat fläskkött som inte finns i Turkiet. Vin har vi också bunkrat upp ordentligt med. Det finns visserligen att köpa även i Turkiet men tillhör de varor som är rejält dyra där.
Vi hann också med en del sightseeing på Rhodos eftersom vi stannade nästa en vecka. Med hjälp våra cyklar tog vi oss runt och tittade på en hel del av sevärdheter som finns.
Det är riktigt skönt att de nu är eftersäsong och den stora turistströmmen har ebbat ut. Vi kan i lugn och ro besöka de platser och monument som vi önskar se utan att behöva trängas med så många andra.

Utcheck.JPG (85005 byte) Utklarering från Grekland

Inom kort kommer nästa logg om vår första tid i Turkiet.