Logg 10, 2008-12-17

Efter nästan 2 veckor i Puerto Rico kände vi att det var dags att röra på sig. Speciellt som vi skulle komma dit åter om 10 dagar. Detta beroende på att Håkans föräldrar hade bokat en lägenhet under två veckor i Puerto Rico, och naturligtvis skulle vi träffa dem där. Vi hade siktet inställt på La Gomera som vi hört mycket talas om. Där skulle det vara mindre turistiskt än på Gran Canaria, dessutom hade vi hört om fina vandringsleder där. Sagt och gjort, vi kastade loss tidigt en morgon med siktet inställt på Teneriffa. Det är för långt till La Gomera för att vi skall hinna segla sträckan under en dag.
Vi fick en fin halvvind i 60 sjömil över till Los Christianos. Där ankrade vi för att fortsätta nästa morgon. Det var inte mer än 25 sjömil över till San Sebastian på La Gomera så det borde gå snabbt. Första hälften av sträckan gick det långsamt, men behagligt, i svaga vindar. När vi hade 12-13 Nm kvar såg vi att något höll på att hända. Framför oss såg vi vita gäss på vågtopparna och de var inte av den snälla typen. Snarare den aggresiva typ som man kan se i riktigt friska vindar. Snabbt tog vi ned vårt storsegel och började rulla in på genuan. Medan vi höll på med detta ökade vinden fån 2-4 m/s upp till 17-18 m/s. Dessutom vred den emot så mycket att vi inte riktigt kunde hålla höjden mot San Sebastian. Vi hade kommit in i en av de beryktade accelerationszonerna. Vinden pressas ihop mellan öarna och det ger en rejäl lokal vindökning. Med lite stöttning av motorn kom vi alla fall fram efter ett par obekväma och blöta timmar. Illa var att vi hade lyckats tappa en fender överbord utan att vi märkt det. Den hade varit fastbunden på däck, men någon hade gjort en för dålig knop. Det råder delade meningar ombord vem det egentligen var som knöt fast fendern, men borta var den.

Besöket på La Gomera blev inte så långvarigt som vi tänkt oss och det berodde på att väderprognoserna lovade starkar vindar längre fram. Vi ville gärna vara tillbaka i Puerto Rico till Håkans föräldrars ankomst så vi lämnade efter bara 5 dygn på La Gomera. Det blev en lång och blöt bidevindsbog de 60 sjömilen över till Puerto Rico från Teneriffa, men vi kunde i alla fall sträcka.

Vi hyrde bil på La Gomera. Valle Gran Rey var mycket sevärt.

Tillbaka i Puerto Rico hade vi en veckas trevlig samvaro med Ingegerd och Bo, Håkans föräldrar. Vi hade från början tänkt stanna längre men vi såg att att ett väderfönster öppnade sig som skulle ge oss möjlighet att segla de 800 sjömilen ner till Cap Verde. Om vi missade detta fönster så såg det ut som om vi skulle bli kvar ett bra tag på Gran Canaria beroende på starkt vind och grov sjö. Den 8:e december lossade vi därför tamparna och tog ut kursen mot Sal som är en av öarna i Cap Verde gruppen. Innan vi styrde ut på öppet hav blev det en kort tur till Puerto Mogan med Ingegerd och Bo och dessutom grannar Kerstin och Ingvar som passagerare.

Det började bra och vi kunde omgående sätta segel och med 5 knop segla på sydvästlig kurs. Sjön var mycket måttlig och det gjorde de två första dygnen mycket behagliga. Vi kunde varje dag äta middag vid dukat bord i sittbrunnen. Anna-Karin hade lagat både paella och köttgryta som vi fryst in, mycket praktiskt och gjorde matlagningen till ett rent nöje.
Vi gjorde hela tiden bra fart och första dygnet seglade vi 135 Nm trots ganska beskedlig vind. Efter två dygn ökade vinden succesivt och vi tog in rev efter rev i seglen. Till slut var vi nere på trippelrevad stor och rejält revad genua. Genuan hade vi hela tiden spirat ut på babordssidan eftersom det vi hade i det närmast plattläns. På det inre förstaget hade vi satt en lite kutterfock som vi planskotat bakom storseglet. Detta extra segel gör att rullningarna minska högst betydligt vid vindar akter ifrån.
Dygnsetapperna blev nu en bit över 150 Nm och vi närmade oss Cap Verde dag för dag.  Det tog exakt 5 dygn och 7 timmar att nå fram och det ger oss en snittfart på 6,2 knop. Sista dygnet pressade vi på allt vad vi kunde för att hinna fram före mörkrets inbrott. Det är alltid mycket enklare att angöra en ny plats och ankra medan man fortfarande har dagsljus. Vi lyckades med en hårsmån komma fram före det blev mörkt och kunde mycket nöjda kasta ankar efter våra dygn på havet.

Segling mot Cap Verde

Vi var mycket glada att ha hunnit fram som vi gjorde för nästa dag hann det dåliga vädret ikapp oss. Med ganska mycket moln och starka vindar. Vi ligger ankrade i Palmeira på ön Sal där vi har gott skydd för det rådande vädret. Det är varmt och skönt med ca. 24 C, men som sagt mycket blåsigt. Inklareringen gick som en dans och var avklarad på mindre än 10 minuter. Vi var lite oroliga då vi hör om ett komplicerat och tidskrävande förfarande. Allt detta kom på skam. Inte heller var det speciellt dyrt med formaliteterna totalt kostade oss 6 € att ordna inklareringen.

Fiske utanför Palmeira.

Cap Verde är ett paradis för kite- och vindsurfare.

Ankringsviken på Sal.

Vi har åkt s.k. aluguer runt ön för att se oss omkring. Det är det transportmedel som lokalbefolkningen använder sig av. En minibuss som avgår när chauffören tycker att det är tillräckligt många kunder. Det är mycket billigt att åka med detta färdmedel, men ibland är det så fullt lass att man får sitta i knät på varandra.
Det märks att vi lämnat Europa och anlänt till en fattigare del världen. Människor lever betygligt enklare än vad vi är vana att se. Vi blir mycket vänligt bemötta och all är hjälpsamma. Språket kan vara lite problematiskt eftersom mycket få kan någon engelska. Franska är betydligt mera gångbart här. Det märks också genom att merparten av de båtar som ligger ankrade i viken är franska. Det är också en av de torraste platser vi sett. Sal består till största delen av ökenlandskap. Det råder stor brist på vatten och i stort sett allt vatten framställs idag i avsaltningsanläggningar.

Nu väntar vi på att vinden skall lägga sig något så vi kan segla över till Mindelo på Sao Vicente. Där har vi tänkt fira Jul. Det är 115 Nm dit så det tar knappt ett dygn.