Rapport 2 från Unicorn 2008-05-03

Den 22 april lämnade vi Marmaris, eller inte riktigt. Vi tuffade för motor ut från Netsel Marina som varit vårt vinterkvarter de senaste två säsongerna. Vinterkontraktet med marinan löpte ut denna dag och vi hade ingen lust att börja betala per dag. Det skulle i så fall ha kostat oss 33 euro/dygn.  Eftersom vi inte var klara för avfärd förrän ganska sent på dagen så blev första etappen endast 2 sjömil. Vi gick för motor ut till en ankarplats i Marmarisbukten. Hur som helst så kändes det skönt att ha lämnat marinans trygga famn och ha startat segla för året. Visserligen hade vi seglat till Rhodos fram och tillbaka i februari men det räknas inte riktigt.

Den först morgonen till ankars bjuder på lugnt väder och solsken och vi lättar ankar direkt efter frukost. Målet var att försöka segla till Grekiska ön Simi. Vi hade redan två dagar tidigare checkat ut från Turkiet och befann oss därför på grund av det illegalt i landet. Tyvärr var vinden mycket svag så det blev mest motorsegling. Sjön var besvärlig efter mycket blåsande under de närmast föregående dagarna så färden blev rullig värre. Det visade sig snart att vi hade glömt bort hur man sjöstuvar ordentligt. Det blev bakläxa och försöka ta hand om alla lösa saker som börjat få eget liv.

Vid 5-tiden på eftermiddagen var vi framme vid målet Pedhi, på Simi.. Vi ankrade och såg flera båtar från Marmaris som vi kände igen. Planen var att stanna på Simi över den grekortodoxa påsken som brukar firas med besked. Så blev det också. Maken till fyrverkerier har vi sällan skådat, men det värsta var nog ändå smällarna. Det var faktisk inga vanliga pjäser som man går järnhandeln och köper utan har var det mer seriösa doningar. Kanske väl bra i vår smak, men man sköt av ordentliga salvor med dynamit. Vi låg ankrade en bra bit ut i bukten, men dånet och framför allt tryckvågorna gjorde att hela båten skälvde. Var man ute i sittbrunnen så stod håret på ända av stötarna. Detta är det grekiska sättet att fira påsk.

Till ankars i Pedhi

Så här öde kan en badstrand vara på lågsäsong

Eftersom vi haft en ganska hektisk tid i Marmaris så blev vi liggande en hel vecka på samma plats. Det blev kanske ändå inte så mycket vila som vi hoppats, man kunde utan vidare kalla Simi för ”Lilla Marmaris” under dessa dagar. Vi hade fullt av våra vänner runt omkring oss och det var nästan alltid något på gång någon stans. På kvällarna samlades vi oftast i någons sittbrunn eller på något café inne byn.

Värmen ville inte riktigt infinna sig och vi hade också ett par dagar med ganska mycket regn. På morgnarna var det oftast inte mer än 10-12 grader varmt och vi frös faktiskt en hel del. Lika uselt väder hade vi den morgon när vi lämnade Simi för att segla vidare. De första timmarna regnade det och var svinkallt. Men vi hade tur och vid lunchtid klarnade det upp och vi fick också fin segelvind. Målet var att segla ner till en vik på södra delen av Kos. Där hade vi bestämt träff med New Dawn, Christina och Paul från Luxemburg som vi lärde känna under föregående års EMYR-rally. Vi fick en mycket trevlig kväll tillsammans och under tiden dök Eiland och Cayenne upp, också goda vänner från Marmaris.

Nästa dag lämnade alla fyra båtarna Kos med siktet inställt på Astipalaia. En dag med mycket bra segling och vi kunde segla hela vägen i fin vind och helt utan besvärade svall. Nu ligger vi ankrade i en fin vik och ägnar vår tid åt att utforska ön. Igår hyrde vi en bil tillsammans med Christina och Paul och tog oss per bil över hela ön. Vi tycker mycket om Astipalaia eftersom den är så grön och fin. Den är inte alls lika karg och stenig som de flesta andra öar i Egeiska havet. Det märks också att turistsäsongen inte startat ännu. Många restauranger och affärer har ännu inte öppnat för i år. Det är skönt att slippa trängas.

Astipalaia

Scala Astipalaia

Lunch tillsammans med Christina och Paul

Nu väntar vi på bra vind som skall ta oss till Thira, eller kanske mer känt som Santorini. Ni vet där gamla Freja från TV-serien Rederiet sjönk förra året.

Några ord om det tekniska ombord.

Vi är mycket nöjda med vår nya kyl, den drar mindre än hälften så mycket energi som det gamla systemet gjorde. Vattenkyld kondensor är verkligen effektivt. Tillsammans med vår nya solpanel, totalt nu 140 W, så räcker energin mer än väl till när vi ligger ankrade. Vi kan till och med kosta på oss att vara ganska frikostiga när det gäller användning av strömförbrukare så som dator, stereo och lampor.
Vårt nya Pactor-modem som är kopplat till kortvågsradion är vi också mycket nöjda med. Vi kan nu, oavsett tillgång till internet eller mobiltelefon, skicka e-mail. Det fungerar mycket bättre än vad vi trodde från början.
Det nyrenoverade backslaget fungerar så här långt utmärkt. Inga oljeläckage syns till. Vi har heller inte något vattendroppande från propelleraxeltätningen. Den gamla läckte en del, men nu är det tätt.