Logg 4, 2008-06-02

Nu har vi anlänt till ett nytt land, Italien. Vi kom hit efter att ha seglet direkt från Pilos som ligger på Peloponnesos, Grekland. Vi tog beslutet att gå rakt över Joniska havet efter att ha fått en lovande väderprognos. Vi hade tidigare seglat längs den Italienska stöveln sydsida och visste att det inte är så mycket att se där. Nu lovade väderprognoserna sydostliga vindar på 8-10 m/s, alltså perfekta förhållanden. När vi lämnade Pilos hade vi en svag nordvästlig vind som gjorde att vi seglade bidevind nästan rakt väster ut. Det brukar ta ca. 15-20 sjömil ut från kusten innan man kommer in i den prognostiserade vinden. Det beror på lokala sjöbrisförhållanden som ställer till det. Nordvästan höll i sig in till sent på kvällen och dog sedan ut. Inte kom det någon sydost, det blev i stället total stiltje. Ett helt spegelblankt hav utan så mycket som en krusning. Efter att ha kört motor ett par timmar tröttnade vi och stängde av den. Vi låg helt still förutom en ström på 0,3 knop som förde oss mot sydväst. Vid 5-tiden på morgonen kom lite sydost och vi började segla. Tyvärr endast i 2-3 knop.

Solnedgång över ett lugnt hav, på väg mot Sicilien.

Ibland finns det något öppet wifi-nätverk. Då gäller det att passa på.

Delikatesser inköpta i Methoni Grekland. Oliverna kommer från Kalamata.

Anledningen till att vi försöker segla så mycket som möjligt är för det är trevligt att ta sig fram med vindens kraft. En annan bra anledning är priset på diesel. Innan vi lämnade Pilos hade tankat 130 L diesel á 1:40 €/L. Upp 40 % sedan vi tankade i november förra året. Det har blivit riktigt dyrt att gå för motor.

Hela dagen kämpade vi på i vår låga fart ända tills vinden på nytt dog ut helt och hållet. Vart hade 8-10 m/s tagit vägen? Tack vare vårt modem kopplat till kortvågsradion tog vi kontinuerligt emot prognoser som alla visade på god vind i vårt område. Nu är vi ganska vana vid att det inte stämmer så förvåningen var inte lika stor som frustrationen över den låga farten. Avståndet från Pilos till Siracusa på Sicicilien är 320 sjömil och med vår fart skulle det ta 4 dygn. Det enda möjliga var att varva segling med motorgång och göra det bästa av situationen.

När vi var halvvägs märkte vi plötsligt att vi tappat all laddning till våra batterier. Det laddade fortfarande från solcellerna men något att hade hänt med generatorerna på motorn. Någon form av kortsluttning hade uppstått. Värre var att startbatteriet verkade ha fått stryk. När vi försökte återstarta motorn efter lite felsökning så gick hördes inte minsta lilla ljud från startmotorn. Starbatteriet gav endast 6 volt vid belastning och det räcker inte långt. Vi kunde dock starta genom att stjäla ström från förbrukningsbatterierna. Vi fick nu spara så mycket som möjligt på ström för att inte göra slut på allt som fanns i våra fortfarande friska batterier. Batteribanken är på 480 Ah, men vid segling/motorgång går det åt en hel del energi. Bara den uppsättning lanternor som vi normalt använder vid motorgång drar 5A. Tillkommer gör instrument, autopilot, ev. radar o.s.v. Inga problem med fungerande generatorer men nu blev det till att spara.

Klockan 2.15 på morgonen under det fjärde dygnet kom vi in till Siracusa och kunde ankra i viken utanför staden. Allt hade gått bra och strömmen hade räckt. Vårt mätare visade att vi låg 125 Ah back när vi kom fram.

Efter en skön natts sömn tog stor felsökning vid. Det visade sig vara en kortslutning i den laddregulator som styr den ena av våra två generatorer. Det är inte originalregulatorn utan en separat s.k. smart regulator som skall kunna pressa i fler Ah i batterierna. Jag kopplade om systemet så allt gick på den fortfarande fungerade generatorn och sedan hade vi laddning igen. Tyvärr var det inte möjligt att få liv i startbatteriet, vi har fått investera i ett nytt. Problemet som kvarstår är en generator som inte fungerar utan regulator. Vi har inte riktigt bestämt hur detta skall lösas.

Mina bästa vänner när elproblem uppstår.

Vi kunde ha haft en mycket värre överfart. Våra vänner Marilyn och Clive ombord Gabbiana seglade samma sträcka men startade ett dygn tidigare än vad vi gjorde. När de hade 25 sjömil kvar mötte de vindar på 25 m/s rakt i nosen. Oturligt nog kunde inte rulla in sin genua ordentligt. Den blev därför blåst till bara trasor och omöjlig att reparera. De har nu måst beställa ett nytt segel.

Siracusa är av det vi sett en mycket trevlig stad och vi trivs bra här. Kommer säkert att stanna 2 veckor. Det finns ett rikt utbud av förstklassiga matvaror och många små restauranger och trattorias. Det känns också mycket tillfredsställande att äntligen kunna göra sig lite förstådd och förstå en del av det inhemska språket. Vi är absolut inte några hejare på Italienska, men med en gnutta fantasi och de kunskaper vi har i Spanska går det riktigt bra.