Logg 24, 2009-12-10

Vi befinner oss fortfarande på Grenada. Vi har flyttat oss en del mellan olika ankringsvikar men det är bara korta sträckor mellan dem. Det finns inte mycket att rapportera mer än att vi fortsätter att bocka av saker från listan med "att göra" saker. Allteftersom kommer det också till en del nya saker som behöver åtgärdas.  En sak som blev lite akut var att den elektriska färskvattenpumpen började krångla. Ingen omedelbar katastrof eftersom vi har en manuell som back up i systemet.
Jag ägnade några timmar åt att försöka hitta felet och gjorde så småningom det.

Försök att laga tryckvattenpumpen.

Det visade sig vara kolen till motorn som fastnat i sina banor.

Kol + rotor
Det var inte så svårt att fixa men att sedan montera ihop pumpen visade sig vara i stort sett omöjligt utan tillgång till specialverktyg. För att få ihop den behövde axel pressas ut från kullagren. Detta misslyckades totalt och istället blev rotorns lindningar förstörda.
Det var inte mycket annat att göra än att kassera pumpen. Den har hållit 15 mån till skillnad från Unicorns ursprungliga pump som höll 16 år.

Vi seglade därför tillbaka till Prickly bay eftersom det finns en välsorterad tillbehörsaffär där. På Budget Marin inhandlade vi en ny pump som lät sig installeras utan större besvär.

Den 6:e december var det julmarknad i True Blue Bay. Det är grannviken till Prickly bay och vi körde därför dit med vår jolle. På julmarknaden såldes handarbeten och julsaker tillverkade av lokala hantverkare.

En trevlig inramning till marknaden var ett band som spelade julsånger live från en scen. Vårtinköp blev en lite julpapegoja som nu pryder Unicorn.

När vi är ute och seglar använder vi ofta guideböcker eller seglingsbeskrivningar som vi köper eller byter oss till av andra seglare. Det område vi befinner oss i just nu kallas för Windward islands. Anledningen till namnet kommer sig av när öarna var engelska kolonier. Det var ofta svårt att ta sig hit från andra brittiska besittningar. Orsaken är att det blåste frisk motvind när man ville dit. Inte alltid så lätt på segelfartygens tid.
En legendarisk engelsman som skrivit seglingsbeskrivningar i mer än 40 års tid heter Chris Doyle. Hans böcker används av nästan alla i området. En dag stod vi i den lilla mini-marketen i Prickly bay och höll i ett exemplar av hans bok i handen. Vi funderade som bäst på om vi skulle köpa boken eller försöka hitta en begagnad. Just i det ögonblicket kommer författare själv in i butiken. Valet blev lätt, vi köpte boken och såg till att få den signerad av Chris Doyle.

Detta är den fjortonde reviderade upplagan av denna bok. Den första gavs ut 1980.Tyvärr hade vi inte kameran med oss vid tillfället och kan därför inte visa någon bild på Chris Doyle.
Se även www.doyleguides.com
Boken innehåller mycket värdefull information om ankringsvikar och hur man tar sig dit. Dessutom mycket annan information om allt från var man köper billigaste rommen till var man lyfta upp båten på varv.

En annan dag tog vi bussen in till huvudstan St. Georges. Där såg vi det svenska skeppet Gunilla från Öckerö. Om vi inte kommer ihåg fel är det en flytande gymnasieskola. Skeppet låg inne på det stängda och låsta varvsområdet och vi kunde inte komma riktigt nära.

Gunilla

St. Georges är ett populärt stopp för flera cruiseliners. Flera skepp kommer varje vecka.

Vi tyckte inte att St. Georges hade så mycket att erbjuda och stannade inte så länge i stan. Alla priser var anpassade till Amerikanska turisters plånböcker. En likadan papegoja som den vi köpte på den lokala julmarknaden kostade till exempel fem gånger så mycket inne i stan.

Just i skrivande stund ligger vi ankrade i en vik vid Hog island. I går kväll var vi inbjudna till en stor födelsedagsfest på stranden. Det var en god vän från Tyskland som fyllde 50 och hade ordnat med stort kalas.
Det blåser frisk här och vinden håller sig stadigt på mellan 10-15 m/s. Vågorna utanför går höga, 3-4 m. Detta väder kommer att stå sig ytterligare 4-5 dagar och så länge ligger vi kvar här. Så fort vind och sjö minskar fortsätter vi sedan norr ut.