Logg 1, 2010-01-06

Gott Nytt År alla läsare av vår loggbok.

I vår förra logg skrev vi att vi tänkte lämna Grenada och segla norr ut så fort vädret hade lugnat ner sig. Det blev inte riktigt så. I stället blev vi kvar på Grenada mycket längre än vad vi från början tänkt oss. Men att kunna ändra sig och stanna länge på en plats där man trivs, är ju en av de stora fördelarna med att resa som vi gör.
Det var många olika saker som samverkade och fick oss att stanna i 6 veckor på södra Grenada.

När vi övervintrade i Turkiet för 2 år sedan fick Anna-Karin en bok av sin väninna Jean från Soleil Sans Fin. Boken heter "An Embarassment Of Mangoes" och är skriven av Ann Vanderhoof. Boken handlar om hur Ann tillsammans med sin man Steve gör en två år lång segling från Toronto i Kanada till Karibien och tillbaka igen. Denna segling gjorde de 1998-99. Boken beskriver alla deras upplevelser från  seglingen men ett stort fokus ligger på matupplevelser. Boken innehåller också flera recept på karibisk mat som vi med framgång provat flera gånger. Boken blev snabbt en favorit ombord på Unicorn och Anna-Karin har redan hunnit läsa den tre gånger. Ann och Steves båt heter Receta som är det spanska ordet för recept. Under sin segling tillbringade Ann och Steve Karibiens orkansäsong i den vik vid Hog Island där vi just nu ligger ankrade. Ann skrev mycket målande om just tiden vid Hog Island och om hur de blev goda vänner med flera av killarna som lever på fiske i vattnen runt ön. Ann gav också tips på en del små lokala billiga restauranger som vi har besökt vid några tillfällen. Bland annat en som heter Little Dipper. Där kan man äta lokala fiskspecialiteter eller lambi. Lambi är köttet från den ganska stora snäcka som kallas Conch. Maten på Little Dipper är mycket välsmakande och god, men också mycket billig. Vi äter en en hel middag med några öl att dricka för under en 100-lapp för oss båda.

Nimrod's Rumshop.

Ett annat tips som vi fått från boken är Nimrod's Rumshop. Där kan äta mycket välsmakande Rotis. Nimrod själv är död sedan ett par år men baren drivs vidare av han son Sep. Det sägs om Nimrod att han tittade lite för djupt i sina egna romflaskor för att det skulle var riktigt hälsosamt.

En dag när vi kommer tillbaka till Unicorn efter en utflykt har en båt som heter just Receta ankrat bredvid oss. Det är ett ganska ovanligt namn och båten har dessutom kanadensisk flagga. Det måste vara Ann och Steve som en gång till är ute och seglar. Vi kör över med jollen för att presentera oss ock kolla om det verkligen är författarinnan av "An Embarassment Of Mangoes" som återvänt till Hog Island.

Receta

Visst är det så. Ann och Steve har på nytt gett sig av för att segla i Karibien och Ann håller också på att lägga sista handen vid sin nya bok som kommer att heta "The Spice Necklace"
Vi bjuder snabbt över Ann och Steve till Unicorn på en sundowner senare på kvällen. Vi vill naturligtvis få vår bok signerad.
Ann och Steve ombord på Unicorn
Ann signerar vårt ex. av "An Embarassment Of Mangoes"

Vi har en mycket trevlig kväll tillsammans med våra nyvunna vänner och får mycket information om Grenada och Karibien. Ann och Steve har fortfarande kontakt med de killar som nästan varje dag är ute och fiskar och de lovar att introducera oss också. På så sätt för vi kontakt med Dwight och Stewie. Av dem köper vi flera gånger hummer som är tagen bara ett par timmar tidigare. Egentligen tror jag att de på svenska kallas för languster. Den avgörande skillnaden mot en svensk hummer är avsaknaden av klor. I stället har den karibiska hummern två långa spröt.

Här har vi just fått två humrar levererade.

Priset är mycket facilt. Vi betalar 35:- kronor/kg. Ofta får vi också rabatt. Både vid Jul och Nyårshelgen får vi en extra hummer med en tillönskan om en God Jul eller ett Gott Nytt År.

Hummer tillhörde de saker vi inte tillagade speciellt ofta i Sverige och därför får vi konsultera våra kokböcker. Det visar sig att vi har en hel del av den varan ombord.

Vi kan räkna till inte mindre än 8 st.

Vi provar flera olika recept och det blir lika gott varje gång.

Hummer med pasta avnjuts i solnedgången.
Här puttrar en hummerstuvning i pannan.
Detta är nog favoriten. Hummersallad med lite knaperstekt bacon på toppen.

Var och en kan ju vid det här laget räkna ut varför det blir svårare och svårare för varje dag att lämna Grenada och Hog Island.
Ute vid Hog Island lär vi också känna Ann och Steves goda vänner Devi och Hunter (Arctic Tern), Barb och Chuck (Tusen Takk II) och Ann och Jim (Bezz Knees). Mer om det senare.

Dagarna gick och vi trivdes bara bättre och bättre. Snart stod julen för dörren. Eftersom vi hade fått en inbjudan av Sylvia och Arne (Chiquitita) till julfirande och julbord beslöt vi i alla fall att lätta ankare och flytta oss till Prickly Bay. Det är bara 1,5 sjömil och tar inte ens en halvtimma.

Före julfirandet firade vi min födelsedag ombord på Unicorn. Inbjudan var Sylvia och Arne (Chiquitita), Christel och Harald (Aurora) och Anna och Christer (Kaiso). Vi hade en trevlig kväll tillsammans och bland annat fick jag en fin Rastaman som Sylvia stickat under deras atlantöverfart.

Den nye besättningsmedlemmen Rastaman bor nu tillsammans med övriga tomtar och björnar på Unicorn.

På Julafton samlades vi totalt 11 personer, alla svenskar, hos Sylvia och Arne. Sylvia hade gjort ett fantastiskt arbete med att laga all mat och det saknades inte mycket av all det som hör hemma på ett traditionellt svenskt Julbord. Vi började klockan 2 på eftermiddagen och höll på till en god stund in på kvällen.

Katten Woody är välbefaren och har korsat Atlanten två gånger.

Anna som är musiker hade med sig sin steeldrum och underhöll med karibiska rytmer.

Anna och Anna-Karin  underhåller.

På tal om all mat vill vi visa en bild på hur en typisk frukost ser ut ombord på Unicorn.

Vi äter mycket frukt och det passar alldeles utmärkt som frukost. Givetvis med en kopp kaffe till.

Efter både jul- och födelsedagsfirande gick vi för motor tillbaka till Hog Island för nya äventyr med våra vänner där. Vi skall i nästa brev berätta om att vi blivit riktigt sportiga och är ute och motionerar nästan varje dag.