Logg 2, 2011-02-12

Det första som hände på det nya året var att även jag, Håkan, fick den förkylning som Anna-Karin dragit på sig. Det blev några dagar med halsont, snuva och hosta. När våra förkylningar var borta började ett intensivt umgänge med goda vänner.

Vi hade av Håkans föräldrar fått reda på att Olof, en granne från uppväxten i Örby, numer jobbade som präst i Ft. Lauderdale. Vi gick in på Svenska Kyrkans hemsida och hittade mycket riktigt en e-mail adress till Olof. Vi skrev några rader och sedan dröjde det inte länge innan Olof ringde upp oss. Vi kom överens om att träffas och några dagar senare kom Olof på besök. Han berättade att han jobbat som präst på många håll i världen, bl.a. Thailand och Brasilien.  Det måste ha varit 25 år sedan vi sågs senast och vi har heller inte haft någon kontakt under den tiden. Det var roligt att träffas och utbyta erfarenheter och prata om gemensamma gamla minnen.

Olof och Håkan

En annan dag träffade vi Anna-Karins kusiner Maria och Anders, som med familjer var på semester i Florida.

Fanny, Maria och Anna-Karin

En dag damp det ner ett e-mail i datorn från Eva och Kjell. Vi träffade dem första gången i Alicante för några år sedan. De låg där med sin båt när vi kom till hamnen med Unicorn. Sedan dess har vi hållit kontakten. Eva och Kjell är också klubbkompisar från OSK (Oceanseglingsklubben). Nu hade de åkt på en kryssning från Kalifornien via Panamakanalen till Florida. De avslutade med ett par dagar på hotell i Ft. Lauderdale och då passade vi på att träffas.

Eva och Kjell

Nästa möte var Sabine och Hannes som med sin Amel Santorini kom till Ft Lauderdale. Vi lärde känna dem redan under tiden i Turkiet. Någon kanske också kommer ihåg att vi på Madeira gjorde flera levadavandringar tillsammans med dem. De har liksom vi varit uppe i USA under förra året. De seglade ända upp till Maine medan vi nöjde oss med Chesapeake.

Cayenne
Sabine och Hannes

Sabine och Hannes hyrde bil för en vecka och vi följde med dem några utflykter under den tiden. En dag körde vi ner till Miami och besökte den berömda Beachen.

Anna-Karin väl påklädd medan några andra vågar ligga på stranden i bikini.
Sabine och Anna-Karin utanför livräddarnas högkvarter

I Miami åt vi lunch på en Peruansk liten restaurang. Hannes och jag åt något vi aldrig testat förut. Grillat oxhjärta. Det var faktiskt mycket gott. Sabine och Anna-Karin tog fisksoppa.

Vi drack peruanskt öl till maten, också det smakade bra.

Mitt i det fullspäckade programmet dök också den svenska båten Snowbird upp. Vi lärde känna Johanna och Martin i Deltaville uppe i Chesapeake. De höll där på att renovera en Hallberg-Rassy Rasmus som de köpt i USA. Nu är de klara och är liksom vi på väg söder ut.

Johanna och Martin
Snowbird

En kväll firade vi Johannas födelsedag. Vi gick till en restaurang i närheten.

Johanna skymtar bakom berget av desserter
Det blev något tiramisuliknande

Som om det inte vore nog med all detta fick vi en dag SMS från Solange på den brasilianska katamaranen Casulo. Hon hade med sin familj anlänt till Ft Lauderdale och nu skulle Joaos födelsedag firas. Vi blev bjudna på pizzarestaurang där vi firade. Det var roligt att träffa hela familjen igen, vi lärde ju känna dem förra året i Bahamas. Under de två veckor de befann sig i Ft Lauderdale hann vi träffa dem flera gånger. Nu skiljs våra vägar då de går igenom Panamakanalen senare i år för att segla mot Nya Zeeland.

Solange och Anna-Karin
Marina och Luana
Håkan och Joao

En annan jubilar är faktiskt Unicorn's hemsida som i februari 2011 fyller 10 år. Ja det är faktiskt så länge som vi hållit igång en website med berättelser om våra färder med Unicorn. Vi har hunnit ändra utseendet några gånger och även bytt webhotell ett par gånger.  Totalt har det blivit 112 resebrev, oräkneligt antal bilder och en hel del annat. En sak är säker det har tagit många timmars arbete att skriva och sätta samman allt. Ibland har vi i dagar, för att inte säga veckor, jagat internetuppkoppling som är tillräckligt stabil och snabb för att det skall gå att uppdatera. Ibland går det lätt och enkelt att skriva medan det andra gånger kan kännas ganska trögt att komma igång och få något gjort. Totalt består sidan av 2655 filer som alla är skapade och bearbetade av oss själva i någon form. Storleken är på 85 MB. Alla bilder minskas till bara en bråkdel av originalstorlek, annars skulle sidan bli alltför tung och långsam. Just bildbearbetningen tar ganska lång tid i anspråk. Sidan görs i Microsoft FrontPage.

Unicorn i Middle River, Ft Lauderdale
När vi har AIS, automatic identifikation system, igång kan vi se vår egen position i mobilen. Vi går då in på www.marinetraffic.com Där kan man söka på båtnamn och se den senaste gången en båt var tillräckligt nära en landstation. Via basstionen i land läggs positionen sedan ut på internet.

Efter 5 veckor på samma ställe i Ft Lauderdale lyckades vi äntligen komma loss och fortsätta söderut. Vi fortsatte på ICW ner mot Miami. För att komma till Miami den inre vägen är man tvungen att passera under en fast bro som är 56 fot (17,06 m). Det är ett gränsfall för vår mast och vi gjorde dubbla kontrollmätningar för att vara på säkra sidan. Vi kom fram till att inklusive antenner så är vår höjd 16,8 m. Alltså skall det gå bra att passera en så låg bro. Inne Ft Lauderdale finns en bro som är just 56 fot men är öppningsbar. Förra gången vi passerade den begärde vi öppning men nu testade vi för att se om vi skulle klara oss ändå.

Vi går under med ca 30 cm marginal. Inte mycket men det räcker.

Strax söder om Ft Lauderdale såg vi Tatoosh. Det är en "superyacht" med lite speciell utrustning. På ena sidan finns en ganska stor motorbåt hängande och den kan hissas ner när ägaren har lust att ta en tur. På andra sidan hänger en segelbåt om det skulle vara det som önskas för dagen. Segelbåten är i storleksordningen 50 fot, så det är inga små leksaker man har med sig. På akterdäck står helikoptern inpackad i sitt formsydda fodral.
Senast vi såg Tatoosh var i Antibes, Frankrike. Det var 2004.

Den fasta 56 fot bron strax före Miami

Några bilder när vi kör igenom Miami
Vi ankrade för natten inne i centrala stan

Anna-Karin testar de nya gåstavarna från Walmart iklädd ny tränings outfit och Keens köpta på rea.

En sak som vi också ägnat en hel del tid åt Ft Lauderdale/Miami är att bunkra upp Unicorn med förnödenheter. När vi kommer till Bahamas vet vi att det är både svårt men framför allt väldigt dyrt. Vi har köpt stora lager av ris, pasta och konserver. Dessutom har vi lagrad upp med en del öl och vin. Alkohol är extremt dyrt i Bahamas och otänkbart att handla där. Färskvaror går ju inte att få med sig hur mycket som helst och det får vänta till strax före avfärd. Vi har också fyllt upp alla tankar och dunkar med både diesel, till stora motorn, och bensin till jollemotorerna.

När allt är klart gäller det att hitta ett väderfönster som gör att vi kan passera golfströmmen. Det blir det mer om nästa gång.