Logg 3, 2012-05-07

Under tiden som våra föräldrar var på besök gjorde vi bland annat några utfärder med Unicorn. Det tyckte alla var trevligt och det blev många sköna bad i det kristallklara vattnet.

Några gånger hyrde vi också bil och gjorde utflykter på ön.

Utflykt till Orient Bay, St Barthélémy syns i bakgrunden.
Kalas hos Maggan och PG.
Med en mojito i handen på Pineapple Pete
  Bo fick också sin födelsedag firad, även om det var ganska långt i förväg.
Maggan och Ingegerd tar sig en svängom på dansgolvet.
Musslor och hummer på Flamboyant
Ombord på planet på väg hem igen.

Det var roligt att våra föräldrar kom på besök. Upplägget att de bodde i en lägenhet i land medan vi låg ankrade strax utanför fungerade perfekt.

Efter att ha vinkat av våra föräldrar vid flygplatsen var det skönt att kunna ta det lugnt ett tag. Men det varade inte länge för snart var det dags för påskfirande. För tredje gången firade vi påsk tillsammans med Brittis och Hjalle. Förra året firade vi i Christmas Cove i US Virgin Islands och för tre år sedan var vi tillsammans ombord på Flying Penguin vid Abrohlosöarna i Brasilien.

Påsk i St Martin.

Vi skall heller inte glömma att vi på långfredagen var inbjudna på påskbrunch hos Maggan och PG. Det blev en riktig långbrunch som varade ända till kvällen. Maggan hade verkligen överträffat sig själv med den fantastiskt goda maten.

Brittis och Anna-Karin med glas vin på Loitery Farm.

Sedan blev det elände.
En kväll blev vi inbjudna på ett glas vin hemma hos Brittis och Hjalle. Som vanligt drog vi upp jollen på stranden nedanför deras lägenhet. Vi låste den inte eftersom vi visste att vi skulle  sitta ute på terrassen bara ett 20-tal meter från den och dessutom ha den inom synhåll hela tiden. Så hade vi gjort många gånger tidigare.
Det visade sig bli ett ödesdigert misstag. Vi satt ute på terrassen och pratade i ungefär en timme och då och då tittade vi ner på jollen som låg på stranden. Det var visserligen mörkt, men stranden är upplyst så det gick bra att se ändå. Strax innan vi skulle bege oss hem hörde vi ett konstigt ljud nerifrån stranden. Vi hinner precis få en kort glimt av 2 eller möjligen 3 killar som bogserar bort vår jolle. Den stals bokstavligt talat mitt framför ögonen på oss.

Jag rusade ner på stranden för att se om det gick att göra något, med det var redan för sent. Då sprang jag tillbaka upp i lägenheten för att låna nycklarna till Pingelina, Brittis och Hjalles jolle. Den låg låst på stranden bredvid den plats där vår jolle legat. I all uppståndelse tog det en liten stund att hitta nycklarna men sedan satte vi av efter tjuvarna men först plockade vi med oss en strålkastare från Unicorn. Men tjuvarna hade redan fått för långt försprång. Vi körde runt och letade ett tag men när batterierna i strålkastaren började ta slut gav vi upp. Det fanns inget mer vi kunde göra i mörkret. Vi visste inte heller i vilken riktning vi borde leta, även om vi hade våra aningar.

Stor förstämning rådde, men vi kunde bara vänta till nästa morgon och då ge oss ut och söka på nytt. Redan klockan halv sex nästa morgon, vid första dagsljuset, gav jag mig ut för att leta igen. Jag körde först bort mot Sandy Ground som var det ställe vi misstänkte tjuvarna kom ifrån. Och tro det eller ej efter bara en kvarts letande såg jag något som såg ut som vår jolle liggandes inne bland några mangroveträd. Jag körde närmare och såg att så mycket riktigt var fallet. Jag hade hittat jollen. Tyvärr var motor, bensintank, låswire och åror borta. Men det var i alla fall bättre än inget. Själva jollen är den del av ekipaget som är den mest kostbara. Dessutom hade vi ju låtit sy upp ett nytt fint överdrag nere i Trinidad. Jag kopplade en lina och bogserade tillbaka jollen hem till Unicorn.
Motorn hade varit låst till jollen, men allting går naturligtvis att forcera om man bara vill. Tur i oturen var att tjuvarna hade lyckats bryta upp låset utan åstadkomma några skador på själva jollen.

Men en jolle utan vare sig motor eller åror kommer man inte långt med. Brittis och Hjalle hade en hyrbil som vi därför lånade och körde ner till Budget Marine på holländska sidan av ön. Antagligen hade affären köpt på sig ett för stort lager av Tohatsu 9.8 för de hade över 100 st motorer i lager. På grund av detta och att säsongen går mot sitt slut hade de en drive och sålde ut motorerna med 15 % rabatt. Dessutom har vi ett konto hos Budget Marine som ger oss ytterligare 10 % rabatt. Det fanns inte mycket att välja på utan det var bara att be grabbarna hämta en motor ute på lagret.
Men rabatten till trots blev det ändå ett stort hål i plånboken.

Här satt vi när jollen blev stulen.