Logg 11 2012-12-01

När det är risk för gipp eller när storseglet slår i för lite vind men sjögång, använder vi alltid en preventer.
Vi hade en preventer satt på sträckan mellan Trinidad och Grenada. När vi var framme vid infarten till vår vik tog vi in den. Vi körde sedan lite slalom mellan reven, fortfarande med storen satt. Det ger extra säkerhet om något skulle hända med motorn i de trånga passagerna med vassa rev på varje sida.

Vi behövde gippa några gånger när vi ändrade kurs. Vinden var nere 3-4 m/s, alltså inga problem. Men vid den sista gippen small det till och det beslag som fäster storskotet till ledvagnen gick i två delar.
Man kan tydligt se på brottytan att den pinne som sammanfogat delarna gick av på grund av utmattning.

På bilden syns också att bygeln är sliten. Kanske inte så konstigt med tanke på att den är 20 år gammal och har gnagts under många tusen sjömil.

Tack vare den lätta vinden hände inget övrigt och vi kunde lätt fånga in det lösa storskotet.
En ny hake kunde vi hitta på Budget Marine, så det var ganska enkelt fixat att reparera.

En av kvällarna tog vi jollen över till ett av våra favoritställen här på Grenada, Roger's Beach Bar. Det är ett mycket enkelt ställe. Bara några plåtbitar som bildar ett skjul i vilket baren är inrymd. Roger äger inget av det som finns på stranden, han har helt enkelt bara tagit över efter några fiskare som ursprungligen byggde skjulet.
Det finns ingen väg ut till baren utan enda sättet att ta sig dit är per båt.
El finns inte utan alla drycker kyls med is som Roger kör ut i sin båt. Rogers fru Mary brukar alltid fixa något enkelt, men mycket gott att tugga på. Den här gången gjorde hon friterade bollar gjorda på brödfrukssmet.

Det finns dessutom en liten enkel scen alldeles nere i vattenbrynet.
När Roger då och då får några musiker att spela på scenen och de behöver el, då får det ordnas med ett litet portabelt elverk.

I videoklippet ovan står elverket bara tio meter från scenen. Mellan låtarna bullrar det förfärligt, men när musiken drar igång överröstas oväsendet.

Bandet som spelade är egentligen inget band. Kvinnan som spelar saxofon och mannen vid keyboarden kommer från Tyskland och är professionella musiker. Resten av gänget är crusiers som helt enkel är fantastiskt duktiga musiker. I blå skjorta spelar vår gode vän Kevin på sin saxofon. Han bestämde sig för att köpa sitt instrument lagom till starten på långseglingen utan att ha spelat saxofon tidigare. Han har på bara ett par år blivit mycket skicklig tack vare idogt övande.

Trots de spartanska förhållandena var det hög stämning och förvånansvärt bra ljud. Vår lilla Pentaxkamera ger inte riktigt rättvisa åt hur bra det egentligen lät.

Roger's har i en amerikansk tidning blivit omnämnd som en av de tio mest besöksvärda strandbarerna i världen.
Jag antar att de inte tog i beaktan alla moskiter som finns där ute. Det gäller att vara insmord från topp till tå.

Vi fick en dag problem med kylan på Grenada. Nu talar jag dock inte om utomhustemperaturen, den var det inget fel på. Stadiga 30 grader varje dag, oavsett om solen sken eller inte.

Nej de problem vi hade med kyla fanns i vår egen kylbox. Ända sedan vi återvände till Trinidad har jag tyckt att det inte blivit lika kallt i boxen som det tidigare brukade bli. Kylplattan som skall lagra kyla när vi har god tillgång på energi frös aldrig riktigt till. Följden blir att vi får mycket mindre kyla per instoppad Amperetimme. Ingen bra kombination då det, mer eller mindre, alltid är brist på energi på en segelbåt för ankare.

Vi beslutade på grund av detta att ta en kyltekniker till Unicorn för att kolla upp systemet. Därför kom Basil St John ombord i för att ta sig en titt. Han kopplade upp sig på vårt system för att mäta trycket och se om det saknades kylmedium. Han menade att det saknades lite gas och den gas vi hade delvis behövde bytas ut. Sagt och gjort, Basil hade med sig en flaska gas och skred till verket. Efter ungefär en halvtimma meddelande han att det var klart. När vi provkörde kylen visade den också tecken på att fungera som den skulle.

Att helt frysa ner kylplattan tar några timmar och så länge kunde han naturligtvis inte stanna. När kompressorn hade gått länge och väl startade jag motorn, för då varvar densamma upp på högvarv och frysprocessen går snabbare. Men inte ens då frös den till ordentligt.

Sedan dess blev det bara blivit sämre och sämre det vill säga kylen varmare och varmare. Kompressorn fick gå evinnerlig tid för att det skulle bli någon kyla överhuvudtaget.

Som om inte det var nog, vi hade fullt med kondens på ledningarna som går till kylplattan. Det hade vi aldrig haft problem med tidigare.

Basil fick därför kallas in igen för att kontrollera. Denna gång menade han att systemet hade för mycket gas. Nu var det ju Basil själv som hade varit här och fyllt på och faktiskt ordnat det alldeles själv.
Till hans försvar måste sägas att han ville inte ha något extra betalt för den extra visiten.
Själv är jag inte övertygad förrän kylen gått som den skall minst några dagar. Men just nu verkar all fungera som det skall.

Frosten kommer

En dag åkte Anna-karin med shoppingbussen in till IGA stormarknaden, och hon fick hela bussen att engagera sig i våra kylbekymmer. Med på bussen fanns Jeff som visade sig kunna en hel del om just kylar. Dessutom hade han flera mycket informativa PDF-dokument som handlar om just kylteknik. De har han nu mailat till oss och de innehåller mycket matnyttig information. Jag här läst igenom allt och har nu en betydligt bättre förståelse för hur det egentligen fungerar.

Ladda ner PDF-filen om kyla

Den 2:e november kom Morris tillbaka hem. Han hade de sista veckorna bott hos Debby och Bob från Chimayo. Ellen och Jim som tog hand om Morris från början hade gett upp. Ellen påstod sig ha utvecklat en plötslig kattallergi. Vi undrar dock om det inte är så att Morris blev lite för jobbig. Han kan ibland vara ganska krävande på nätterna när han vaknar och vill ha mat. Då jamas det något alldeles förskräckligt. Det låter som han inte fått mat på en vecka. Antagligen hade Debby och Bob löst det genom att alltid ha en full matskål ståendes framme. När Morris kom tillbaka till oss var han en riktig tjockis. Nu går han på diet och får en noga uppmät ranson mat/dygn.

Debby, Bob och Morris

Morris hade inga som helst problem med att känna igen sig ombord på Unicorn. Han visste direkt i vilka skåp vi brukar förvara mat och leksaker. Han kom också ihåg att när vi startar motorn brukar det komma vatten i en slang sittbrunnen när watermakern går igång. Det är en favoritsysselsättning att försöka fånga vattenstrålen.

Medan vi fortfarande var kvar på Grenada deltog vi också i en Hash. Denna gång inte så långt borta utan start och och mål låg strax utanför St Georges, huvudstan.

Hashbilder

Efter tre fina veckor på Grenada tyckte vi det var dags att börja röra på sig. Därför drog vi en morgon upp ankaret och satt kurs norr ut mot Carriacou. Vi ankrade vid det vid det lilla idylliska sandrevet som syns på bilderna nedan. Här finns mest bara sand och följaktligen kallas revet också för Sandy Island. Det finns inte mycket på revet mer än lite buskvegetation och några palmer. Med andra ord sinnebilden av hur det skall se ut i Karibien.
Sandy Island

Vädret var ganska ostadigt med många regnskurar som drog förbi. I samband med dem kom det också en hel del vind. Men lika fort som de kom, lika fort var de borta och solen tittade fram igen.

På eftermiddagen tog vi jollen in till stranden på Carriacou. Där ligger den lilla strandbaren ”Off The Hook Bar & Grill”.
Det är också hemvist Carriacou Junior Sailing School. Våra vänner Debby och Bob som tagit hand om Morris medan vi var i Sverige har under orkansäsongen hjälpt till som volontärer och hjälpt ungdomar på Carriacou att lära sig segla. Igår var det söndagssegling och flera ungdomar var där för att segla en sväng med de Optimistjollar som föreningen disponerar.
Vi tittade på, umgicks med våra vänner och drack en iskall Carib. Sämre kan man fördriva tiden en söndag eftermiddag.

När vi blev hungriga tog vi jollen hem till Unicorn och lagade middag. Det blev det hemlagade grillade hamburgare. Fantastiskt gott och inte svårt att laga. Anna-Karin hade också bakdag. Hon gjorde både en keylime paj och bakade bananmuffins.
Det är ingen risk att vi går hungriga ombord.

Nästa dag tog vi båten in till Hillsborough för att checka ut. Efter att det var avklarat seglade vi 8 sjömil upp till Union Islad där vi ankrade i Chatham Bay för natten. Vi planerade att tidigt i morgon bitti lätta ankare för att segla upp till Bequia. Där var vi bjudna på ett 50-års kalas. Det var Sunny ombord på den amerikanska båten Notre Vie som fyllde år.

Vi fick bra segling upp mot Bequia även om vi låg på dikt bidevind mest hela tiden. När vi kom fram till sydvästudden startade vi motorn för att köra de sista sjömilen, som var rakt mot vinden, samt göra vatten.

När vi var nästan framme gick motoralarmet igång ett det tjöt alldeles förfärligt. Snabbt kunde vi konstatera att det var larmet för överhettning som hade löst ut. Jag stannade omedelbart motorn för att undersöka vad det kunde bero på. Det visade sig att allt vatten i sötvattenkretsen hade läckt ut och hamnat i kölsvinet. Inte konstigt att överhettningslarmet löst ut. Jag försökte med att fylla på vatten men det rann i princip rakt igenom pumpen och ner i kölsvinet. Det kom från det lilla dräneringshålet på pumpen vilket tydde på att pumppackningen gått sönder. Genom att hela tiden fylla på vatten lyckades vi alla fall köra i 5 minuter för att ta oss in till ankringsplatsen. Där kunde jag ganska snabbt konstatera att det var inget som jag enkelt kunde fixa utan tillgång till reservdelar.

Därför blev besöket på Bequia kort denna gång. Vi stannade bara för Sunnys 50 års-kalas. Vi var lite nedstämda för att vår motor lagt av och tänkte först inte gå på festen. Men vi kom fram till att vad vi behövde var kanske lite partystämning för att muntra upp oss en smula. Det behövde vi inte ångra.

Festdeltagarna samlades vi 5-tiden på restaurangen och baren Papa's som ligger längst inne i Admiralty Bay på Bequia. Där blev det först drinkar och mingel. När vi minglat färdigt satte vi oss till bords för att äta middag. Vi hade inga höga förväntningar, maten på sådana här ställen brukar inte hålla någon högre klass. Denna gång blev vi emellertid positivt överraskade. Maten var jättegod.

Efter middagen bjöds det på tårtor som Kathy från Oceana hade bakat. Anna-Karin hade bakat en keylime paj som hon gav Sunny i födelsedagspresent. Sunny blev så glad att hon beslöt att behålla den för sig själv och den fick vi därför inte smaka på.

Efter middagen var det också dags att öppna de övriga presenterna. Vad sägs om t.ex. en BH tillverkad av kokosnötter?

Så snart morgonen grydde drog vi upp ankaret för att segla upp mot St Lucia där vi förhoppningsvis kan få tag i delar. Det var lite ovant att ta upp ankaret och ta sig ut från ankarplatsen utan att använda motorn. Det tog sedan sin tid att segla ut på öppet vatten. I lä bakom Bequia var vinden väldigt svag.

Seglingen upp mot St Lucia blev annars fantastiskt bra. Vi gick öster om både St Vincent och St Lucia. Det för att inte bli fast i de vindfattiga områden som alltid finns på öarnas läsidor. Vi hade helt perfekta förhållanden med 4-6 m/s vind och våghöjd på bara 0,5 m.
Vi var inte framme i Rodney Bay förrän klockan var tio på kvällen och då är det ju mörkt här. Som tur var hade vi månsken som hjälpte till att visa vägen när vi seglade in till ankarplatsen.

Idag skall vi checka in till St Lucia och sedan ta pumpen till en motorverkstad.