Logg nr. 4-2003  Mallorca - Menorca

På midsommardagen kör vi för motor in till Pollensa för att hämta upp våra gäster. Vi ankrar upp utan för hamnen och tar jollen in till land. Sture och Gunilla sitter på ett café och väntar och tycker att det är förfärligt varmt. Det är också varmare än normalt för årstiden och dessutom har det kommit in riktigt fuktig luft. Senare får vi höra att området har den varmaste junimånaden på 120 år. Vid minsta fysiska ansträngning forsar svetten. För Anna-Karin och mig går det väl an som nu är någorlunda vana vid värmen, men våra gäster lider av den fuktiga hettan.

Efter proviantering går vi för motor tillbaka till Cala Engossaubas där det blir bad och snorkling. Vi ligger här i två nätter för att våra gäster skall få en mjuk start på sin vistelse.

Jag kan också få tid att byta det provisoriskt reparerade röret i motorn eftersom Sture hade med sig ett nytt. Min pappa hade efter mycket ringande och letande spårat upp ett som fanns att få hos en Volvo Penta handlare i Lysekil. Denna del blev nu bytt. Det gamla röret som jag lödde hade hållit tätt men det kändes ändå bättre när det nya var på plats.

På eftermiddagen träffade vi en man från Norge som med en harpun var ute och fiskade. Fiskelyckan var god så av honom fick vi 4 st. fiskar som vi grillade i folie till middag på kvällen. En sorts Baracuda var det, och smakade bra gjorde den. Den var vit köttet som var ganska fast.
Varje morgon vaknade vi av att ett flock bergsgetter kom ner till stenröse på stranden och drack. De drack alltså kontigt nog av saltvattnet. Fantastiskt att se med vilken skicklighet dessa djur tog sig fram i så branta partier att vi var övertygade om att få se en get ramla i havet, men inte då. Det gick hur galant som helst.

Efter två dagar i Cala Engossaugas lämnade vi vår vik och fick härlig kryss söderut.
Ungefär 8 m/s i vind och naturligtvis klarblå himmel.

Sedan vi kom till Spanien i slutet på maj har vi inte haft en droppe regn eller ens haft en molnig dag. Vissa dagar med lite disigt väder, men i stort sett klarblå himmel varje dag. Nästan alla nätter har varit helt vindstilla, eller endast med mycket lätt bris.
Nattemperatur 22-25 grader, på dagen 32-37. I vattnet har vi just nu 24 grader.
Inte illa !!!

På grund av viss sjösjuka avbröt vi kryssandet för bad och mat i Cala Molto.
Efter några timmar var vinden borta och vi tog motorn till hjälp i en halvtimma för att oss till Puerto de Cala Ratjada. Där fick vi en plats vid "Mole Transit" som är en kommunal kaj och därmed inte så dyr, 13 € kostade en natt här. Detta var andra gången vi låg i en hamn sedan vi lämnade Aguadulce för en månad sedan så kontot för hamnavgifter är inte så hårt belastat.
Vi lagar för det mesta mat ombord och äter inte så ofta mat ute på restaurang.
Fast det är klart när gästerna vill bjuda så tackar vi inte nej.

Här i Ratjada såg vi riktiga avarter på hur okunniga en del charterbesättningar är.
Fara omkring i en 44 fot Bavaria utan de mest elementära kunskaper om båthantering och förtöjning. Eftersom det var vindstilla hände inget men skulle det komma en pust skulle det stora kaoset bryta ut. När vi tar natthamn ute i någon vik märker vi inget av detta eftersom väldigt få charterbåtar ligger över natt utanför marinorna.

Efter Ratjada blev Porto Cristo nästa hamn, eller ankring för vi låg som vanligt på svaj. Där passade vi på att besöka "Cueva del Drach" Drakgrottan, som var sevärd.

Efter grottorna snabb avfärd till Cala Barcas för lunch och bad.
Därefter natthamn i Cala Arsenau. Mycket trevlig liten Cala med fin liten strand längst in. Den nås bara med egen bil och promenad om man kommer landvägen, därför inte så välbesökt. För oss perfekt natthamn, ankare i fören med landlina från aktern som vanligt.

Sista dagen på våra gästers besök hyrde vi bil och tog oss en titt på Mallorca inåt land. Vi besökte en vingård i Binisalem där vi bunkrade lokalt vin i 5 L dunkar för 15 kr/L. Den svenskägda vingården St. Catharina i bergen mellan Capdella och Andraixt.
Miro museet i Palma fick besök av oss innan vi styrde mot Cala D'Or där Unicorn låg och väntade.

Tidigt nästa morgon lämnade våra gäster oss för att flyga hem till Sverige igen.
Ombord blev det städ och tvätt dag. Senare på dagen när städning och tvättning var slutförd lämnar vi marinan och går för motor ut till Cala Mitjana. Här blir vi kvar i två dagar för sol, bad och vila.

Vi har varit lite osäkra på om vi skulle inkludera Menorca i detta årets segling, men eftersom vindprognosen är helt rätt beslutar vi att i alla fall göra ett besök på denna ö.
Vi lämnar Cala Mitjana med slör och 12 m/s i vind. Målet är Mahon 50 Nm bort.
Vi seglar så här i 3 timmar tills plötsligt, inom 5 min, vinden vrider 180 grader. Nästan rakt emot oss. Vi ändrar planer och går i stället till Ratjada för nattvila. Dagen efter gör vi nytt försök som går bättre. Visserligen blåser vinden från ett helt annat håll än prognostiserat, men vi får härlig halvvindssegling hela vägen över till Menorca.
Vi ankrar i en mycket skyddad vik strax väster om Mahon just under det gamla fortet
La Mola. Trots att det är ganska blåsigt letar sig ingen dyning in och vi somnar mycket gott efter middag i sittbrunnen samma kväll.
Nästa dag utforskar vi Mahon, det betyder jollefärd i 2 Nm för att komma in till stan. Mahon gillar vi skarpt, en mycket trevlig och genuin gammal stad med mycket intressant historia dessutom. Visst finns här turister men inte alls i samma omfattning som på de andra Baleariska öarna. Anna-Karin köper sig ett par hangjorda Menorcinska sandaler i rött skinn som är en specialitet för ön.
En annan dag går vi på visning på La Mola, under 3 timmar berättar en mycket engagerad guide om Spansk och Menorcansk historia. Besöket avslutas med att vi tittar på en Vickers kanon med kaliber 38 cm. Vilken pjäs, och vilket arrangemang för laddning mm. Kanonen är fortfarande i användbart skick även om den inte har kvar någon militär betydelse.

Nu har vi legat ankrade här på samma plats i 5 dygn så i morgon lättar vi nog ankar för vidare färd till någon mer plats på Menorca innan vi lämnar ön. Vi har inte riktigt bestämt oss, morgondagens vindprognos får avgöra vägval.