Logg 4 2005-08-14

05-08-08
Vi seglar den korta biten in till Porto Vecchio för att fylla på våra förråd. Det blåser en hel del och det är mycket båtar i rörelse så sjön är ganska orolig direkt utanför hamnen, och därför ankrar vi en bit bort där det är lite lugnare.
Det är väldigt bra hållbotten för ankaret här det känner vi till eftersom vi låg på samma ställe förra året. Då var vårt ärende att besöka akuten och få Anna-Karins hand hopsydd efter det att hon skurit upp den rejält på en trasig flaska olivolja.
Denna gång är vårt ärende betydligt trevligare. Vi tar en promenad uppe i samhället innan vi besöker supermarknaden för inköp. Vi hittar en liten butik som säljer specialiteter från ön och dör köper vi en bit "Lonzas". Där en fläskfilé som är både rökt och torkad. Kött som behandlats så här behöver inte förvaras kallt utan för hänga framme i förpiken och trängas med en skinka och ett antal korvar som redan finns där.

På väg till supermarknaden lyckas vi ta fel väg, precis som vi gjorde förra året, och får gå en lång omväg för att komma fram. Det gör inte så mycket eftersom det bara är nyttigt med lite extra motion. Vi storhandlar ordentligt och drar sedan hela lasset i kundvagn ner till marinan där vi lastar över allt i jollen. Färden tillbaka till Unicorn blir ganska skvättig eftersom vi tvingas köra i motvind tillbaka.

05-08-09
Vi tar jollen in till Porto Vecchio ännu en gång, nu för att fylla på vin. Under vårt besök i går hittade vi en producent av Korsikanskt vin som sålde i "lösvikt". Det vill säga man tar med sig sina egna dunkar och betalar för så många liter som man vill ha.
I går hade vi inte med några tomdunkar men det har vi i dag. Vi köper både rött och rosé.
Priset för båda sorter är 1:90 euro/liter. Kvalitén är alldeles utmärkt, rena fyndet är det.

Efter detta lämnar vi Porto Vecchio för denna gång. Vinden är svag men vi kan ändå hålla 3-4 knop för segel. Vi seglar söder ut och lägger oss i Golfe de Porto Novo för natten. Den är en liten vik med så klart vatten att man inte tror att det finns en enda cm tillgodo under kölen, men ekolodet visar 5 m så det är inga problem. Tyvärr har alla träd i land härjats av en skogsbrand så landomgivningen är kanske inte den fagraste.

05-08-10
I dag tar vi hoppet över till Sardinien och Italien igen. Vi seglar över Bonifaciosundet till vi kommer fram till Maddalenaskärgården på N. Sardinien. Första försöket, Cala Lunga på ön Razzoli visar sig omöjligt då man i denna vik endast får ligga vid utlagda bojar. Detta för att skydda den känsliga bottenmiljön mot för stort slitage. När vi kommer är alla bojar upptagna och Guaria Costeria ligger där med sin båt och kollar ingen försöker ankra med eget ankare.
Vi går i stället runt ön ankrar i Cala Giorgio Marino där det finns bättre plats.

På kvällen är det alldeles kolsvart men alla båtar till ankars har tänt sina ankarljus och det ger en illusion av en stjärnhimmel, mycket effektfullt är det. Natten är lugn med stiltje.

05-08-11
Vi får plötsligt in en kuligvarning på vår Navtexmottagare, det varnas för en åskfront med vindar på upp till 18 m/s. Vi ser också mörka moln i söder som ser ut att vara den annalkande fronten. Vi ankrar om för att bättre kunna möta vad som förestår. Det blir inte så farligt även om vinden tar i med 11-12 m/s och vi får en del regnstänk, men någon åska ser vi inte till.
Vi kollar väderprognosen ytterliggare och den säger att det under kommande natt skall blåsa rakt in i den vik där vi ligger så vi bestämmer oss för att flytta på oss.

Vi går för motor 5 Nm söder ut till Liscia. Det är en ganska stor vik på Sardinien fastland, om man nu kan säga så om en ö. Där har vi bra skydd för den väntade vinden. När det mörknat på kvällen ser vi att det finns en hel del åska runt omkring oss då himlen då och då lyses upp av blixtarna. Den är dock ganska långt bort och ställer inte till några bekymmer för oss. På natten tar det i att blåsa och fram på morgonen är vinden uppe i gott och väl 15 m/s.
I samma vik ligger också redan en flottilj av hyrda Bavarior. De flesta av dessa får problem och börjar dragga. Det är en inte alltid så lätt att vara oerfaren hyrbåtskapten i sådana här lägen och flera av båtarna lyckas också krocka med varandra i sina ankringsmanövrar.
Det är dessutom 12-14 m djupt så det gäller att få ut rejält med kätting för att sitta fast

Vi har satt upp vårt lilla ankarsegel på akterstaget för att inte ligga och "segla" så mycket fram och tillbaka. Det hjälper, även om vi ändå svänger en del fram och tillbaka.
Vi ligger ca. 100 m från stranden och trots vinden går det ingen som helst sjö utan vattnet är helt platt.
Anna-Karin passar på att ägna dagen åt akvarellmålning i väntan på att vinden skall avta.

05-08-13
Vi lämnar Liscia och seglar för bara genuan in till Palau vi behöver fylla vatten och eventuellt handla lite. I hamnen är det oerhört trångt med båtar som far till synes okontrollerat hit och dit. Det är utsiktslöst att hitta en plats här. Vi går vidare rakt över sundet till Maddalena och Cala Gavetta. Där är det också fullt men i marinan strax jämte kan vi ligga några timmar och tanka vatten och fylla på våra förråd. Inte heller här går det att ligga kvar över natten då det är fullbokat. Det vill vi inte heller för svallet som kommer in hamnen är starkt besvärande och det rycker och sliter i våra förtöjningar. Dessutom lovas starka vindar under natten i Bonifaciosundet och det vill vi helst slippa.
Vi sätter segel och slörar i 10-12 m/s vind söderut. Vi passerar Porto Cervo där vi var förra året med siktet inställt på Cala di Volpe. Vi tror att när vi väl passerat det flashiga Porto Cervo så skall det bli lugnare och inte så många båtar. Ack vad vi bedrog oss. När vi kommer fram till Cala di Volpe ligger den största samling superyachts vi någonsin skådat.
För er som inte vet så är en superyacht den allra största typen av båtar för privat bruk. Det kan vara både segel och motorbåtar och oftast är de 30m +. Antalet sådana farkoster är här oräkneligt. Ett snabbt överslag säger att här ligger båtar till ett värde av minst 10 miljarder kronor, jo ni läser rätt.

På kvällen går tenderbåtarna i skytteltrafik in till restaurangen på hotellet längst in i viken. Det är ett skådespel utan dess like och vi sitter på första parkett och kan beskåda det. På kvällen är viken upplyst som vilken storstad som helst, för har man en superyaht är det viktigt med så mycket ljus som möjligt. Det gäller ju att synas. Segelbåtarna har alla belysta master, det är oerhört mäktigt.
Det finns tydligen en nattklubb på hotellet, för vid 04.30 på morgonen vaknar vi av att tenderbåtarna kör som getingar och hämtar hem sina ägare/gäster efter nattklubbsbesöket.

Hela natten blåser det ganska kraftigt och vi börjar bli lite trötta på all vind. När vi sätter segel på morgonen har vi 12-14 m/s. Till en början slör med efter ett tag måste vi lova till något högre än halvvind. Vi seglar förbi staden Olbia och ankrar i en vik som heter Porto Brandinghi.
Fortfarande mycket vind, och vi har blivit mer och mer vana att på kvällen krypa till kojs fast vinden tjuter i riggen och vi hålls fast endast av vårt CQR ankare + kätting.
När det så är möjligt dyker jag alltid ner till ankaret och kollar hur det har grävt ner sig det gör gott för nattsömnen. Vi brukar inte ha några problem då vi alltid är noga med att backa fast ankaret ordentligt och vi lägger alltid ut ordentligt med kätting, minst 5-7 ggr. djupet.

Nu ligger vi här i viken tillsammans med ett 10-tal andra båtar och vinden ligger stadigt på 12 m/s och skall så göra hela natten.