Logg 12, 2005-07-21

Så var det dags för våra första gäster att anlända. Ulla och Knut, Anna-Karins föräldrar som kom till Split där vi plockade upp dem. Innan de kunde få segla med oss måste de skrivas in i skeppspappren. Vi får bara ta ombord totalt 21 gäster som kan segla med oss under det år som vårt seglingstillstånd är giltigt. Därför var vi tvungna att gå till Hamnkaptenen i Split med deras pass och registrera in Ulla och Knut.

Efter avslutad registrering satte vi högsta fart ut från Split eftersom det rådde värmebölja ville vi kunna bada. Ankringsplatsen i Split inbjuder inte direkt till några bad så vi stannade inte längre än absolut nödvändigt.
Fantasilöst nog gick vi för motor tillbaka till Boboviscaviken varifrån vi just kommit. Vi tyckte det kunde vara en passande första resa för våra trötta gäster.
Vi blev till och med kvar på samma ställe under två nätter. Andra kvällen i Bobovisca bestämde vi oss för att gå på konoba. Det ligger en liten sådan längs in i viken och den tänkte prova. Rejält hungriga bänkade vi oss och fick beställa. Vi beställde alla någon form av grillat kött, och grillen bestod i en stor öppen spis i ena hörnet av gården där vi satt. Vi kunde se kocken grilla till de gäster som anlänt en stund före oss, men vår mat lät vänta på sig. Plötsligt var dessutom kocken försvunnen. Vi kunde höra ett förskräckligt oväsen från någon sorts dieselmotor strax utanför och reste därför på oss för att se vad det kund vara. Döm om vår förvåning då vi hittar kocken strax utanför och han håller som bäst på att byta motor i sin båt. Ut hissas, tro det eller ej, en gammal Volvo B 18 motor som tydligen gjort sitt.
Det blev en lång väntan på mat, men när den väl kom var det de största portioner vi någonsin skådat. Stora berg av goda köttbitar låg på våra tallrikar. Vi lät oss väl smaka men hade ingen möjlighet att få i oss dessa gigantiska portioner.

Motorbyte.JPG (52484 byte) Motorbyte

Dagen efter bunkrade vi med mer vin, ost och skinka från Mate innan vi lämnade Bobovisca för den här gången. De nästkommande dagarna hade vi mycket svaga, för att inte säga obefintliga vindar varför dagsetapperna blev mycket korta.
Midsommar firades på Veli Drvenik i som vanligt strålande väder. Både sill, nubbar, knäckebröd och allt annat som hör till stod på bordet.
En kväll besökte vi också Ateljé Tramontana som är både restaurang och ateljé. Det drivs av Heljä och Marinko som båda har ett förflutet i Sverige och därför också talar svenska.
Marinko står i köket och lagar mat medan Heljä serverar. Heljä är också verksam som konstnär och hennes verk kan både ses och köpas på plats.

Nästa anhalt på resan blev Primosten där vi stannade ett par dagar för att se oss omkring. Primosten är ett mycket vackert samhälle som ursprungligen låg på en ö men numer har förbindelse med fastlandet. Små stenhus klättrar upp för sluttningarna och överst på toppen ligger kyrkan. Gravsättningarna på kyrkogården var bland de största och mest påkostade jag sett. Det måste ha kostat en smärre förmögenhet. Tänker man dessutom på att det i svunnen tid varit ett fattigt område så ger det ytterliggare perspektiv.
Ankringsplatsen ligger ganska öppet så trots lugnt väder var det lite rulligt.

Från Primosten fick vi en fin segling norr ut. I höjd med Sibenek tog vi dock av åt öster, in i landet. Vi seglade 10 sjömil upp längs floden Krka som är farbar upp till Skradin där det både finns en marina och är möjligt att ankra. Vi gjorde varken det ena eller det andra utan vi stannade strax före Skradin och la till vid en boj utanför konoba Vidrovaca. På kvällen åt vi återigen en god och ganska billig middag på konoban. Maten är enkel med mycket grillat, både kött och fisk och det till det äts mycket sallad och grönsaker.
Tidigt nästa morgon, redan kvart över sju, lastade vi i oss alla fyra i jollen för att ta oss sista biten upp till Skradin. Anledningen var att vi ville ta första turbåten, som gick redan 8.00 upp till Krkas vattenfall och nationalpark som var anledningen till att vi tillfälligt lämnat kusten. Att ta första båten upp gjorde vi dels för att slippa den värsta värmen mitt på dagen och dels för att slippa den trängsel som lätt uppstår senare.
Krkas vattenfall är bedårande vackra, faktiskt mer imponerande än vi kunnat tro. Mycket väl värt ett besök. Efter att ha spenderat hela förmiddagen med att vandra runt tog vi en båt tillbaka ner till Skradin och därefter jollen tillbaka till Unicorn.

Krka1.JPG (34377 byte)På väg till fallen  Krka2.JPG (63821 byte) Fallens nedre del   Krka3.JPG (90734 byte)Mer vattenfall

Intressant var det att se Unicorn ligga ett par cm djupare i vattnet eftersom vattnet uppe i Skardin är sött.

Efter vårt besök i parken seglade vi sakta söder ut igen för de två veckor som Ulla och Knut tillbringat hos oss började lida mot sitt slut.

Samma dag som vi släppte av gästerna i Split väntades nya in redan samma kväll, mer om det i nästa rapport.