Logg 5, 2008-07-13

Nu har vi anlänt till Menorca, en av våra favoriter. Vi ligger ankrade i  ”Cala Taulera” som ligger just i inloppet till Mahon. Här har vi varit ett par gånger tidigare och vet att det är en bra ankarplats med fint fäste för ankaret.

Men det är att gå händelserna i förväg.  Vi blev kvar i Siracusa på Sicilien i två veckor innan vi lyckades dra upp ankaret och segla vidare. Den stora anledningen till det ganska långa stoppet var att vi trivdes så förträffligt. Siracusa var en mycket trevlig stad och dessutom hade vi gott om goda vänner som låg ankrade runt i kring oss. Utbudet av fina grönsaker, fisk, skaldjur och annat var överväldigande. Detta i ett prisläge som var helt annorlunda jämfört med det relativt dyra Grekland.

Fantastiska musslor i Siracusa

På vår bröllopsdag drack vi detta vin som vi köpt i Bekaa dalen i Libanon

En morgon var det i alla fall dags och i sällskap med Como No, Sunchaser och Micelo III seglade vi söder ut längs Sicilien östra kust. Efter 25 sjömil ankrade vi bakom en liten ö just på den sydöstra spetsen på Sicilien. Vi hade ännu inte bestämt oss för om vi skulle segla till Malta eller inte. Våra kompisar skulle det i varje fall inte. Morgonen därpå lyfte vi ankaret klockan 06.00 utan att ha bestämt oss. Runt udden insåg vi att längs Siciliens sydsida skulle vi få plattläns i svag vind och det skulle sannolikt innebära 65 Nm för motor till nästa möjliga stopp. Malta låg 55 Nm bort och dit skulle vi få en fin halvvind. Valet blev lätt vi styrde mot Malta. Efter en fin dags segling anlände vi till Valletta och lyckades få en plats i Msida Marina. På Malta fick vi faktiskt klarera in och anmäla oss både hos tull och polis. Detta trots att Malta är EU-medlem och dessutom undertecknat Schengen överenskommelsen. Jag frågade hur det kunde komma sig och fick bara förlägna skratt till svar. Tjänstemännen vet antagligen att deras dagar på jobbet är räknade och de gör allt de kan för att inte förlora detsamma.

Dag 1 i Valletta ägnade vi åt att leta efter reservdelar till Unicorn. Malta är verkligen ett bra ställe att leta båtdelar. Inom ett ganska litet område fanns det gott om tillbehörsaffärer som hade det mesta man kan önska sig. Hos en av den beställde vi en ny s.k. smart-regulator till vår trasiga generator. Vi blev lovade leverans två dagar senare.
Dag 2 tog vi bussen in till gamla stan och ägnade hela dagen åt att promenera runt där och se oss omkring. På kvällarna satt vi båda två som klistrade framför varsin dator och var ute på internet. Det fanns ett Wifi nät i marinan och vi hade inte haft tillgång till det på ett bra tag, så nu led vi av lite internet abstinens.

Vaktavlösning vid parlamentet i Valletta

Vi firade Midsommarafton på malta

På Malta var det verkligen hett så efter två nätter i marinan tröttnade vi och ville ut till någon vik där vi kunde simma och bada. Vi ville inte gå för långt bort eftersom vi ännu inte fått vår regulator och valde därför att segla 10 sjömil till en liten ö som heter Comino. Den ligger mitt emellan Malta och Gozo. Eftersom det var helg var det full rulle med helgfirande Malteser i sina båtar. Ofta av modell större motorbåt ca. 50 fot lång. Vi hittade i alla fall fin plats i Blue Lagoon och kunde ankar på 4 m djup i kristallklart vatten. På dagtid var det ett myller av turbåtar som kilade ut och in i viken och släppte av och hämtade upp turister. En dag kom en stor turbåt in som väckte ett visst intresse. Det var chartrad av en organisation som har skönhetstävlingar som affärsidé.  Ombord fanns ett 50-tal unga tjejer som alla var finalister i en stor Bikini Contest. De var fasligt åmande och kromande inför alla fotografer som också fanns med ombord. Det hade ankrat så nära Unicorn att det nästa krockade med oss så man kan säga att vi satt på första parkett.

Efter några fina dagar på Comino seglade vi tillbaka till Valletta för att hämta upp vår regulator och för att fylla på förråden med lite färskvaror. Vi hade fått tips om en vik där det gick att ankar direkt utanför en stor supermarket. Det var verkligen behändigt. Vi ankrade bara 50 m utanför affären och tog jollen in, inget släpande på tunga kassar och ryggsäckar. På ett par timmar hade vi klarat av våra ärenden och gick för motor mot Gozo.

På västsidan finns en vik där man kan ankra och det visade sig vara en av de mest spektakulära vikar vi legat i. Den heter Dwerja och är en nästa cirkulär vik med en stor klippa som ligger i den öppning som vetter ut mot havet. I denna klippa fanns ett stort hål där kvällssolen lyste in och gav ett nästan magiskt ljus i viken. I viken fanns flera grottor i berget, en del så stora att vi beväpnade med ficklampor kund köra jollen en bra bit in. Vi var dessutom enda båt i viken och det gjorde inte upplevelsen sämre. Dagen därpå ägnade vi åt promenader i land och till att snorkla på ett rev strax intill. Vi tycker att detta var den bästa snorklingsupplevelse vi haft i Medelhavet.

Solnedgång i Dwerja

Alligator rock

Efter att totalt 8 dagar på och omkring Malta seglade vi tillbaka mot Sicilien. Ankaret åkte upp 5.30 eftersom vi hade 70 Nm till Licata och ville komma fram före det blev mörkt. Det blev en dag med både segling och motorgång om vart annat. Vi kom fram till Licata och kunde ankra före mörkrets inbrott och sov sedan gott. Mitt i hamnen finns en cementfabrik och vi vaknade till bullret från den. Vi brydde oss aldrig om att gå i land eftersom det inte såg speciellt inbjudande ut. Vi fortsatte i stället mot Empedulce.  Det blev en mycket seg historia för motor. Till att börja med hade vi bara svag vind men ett besvärligt svall som tog bort nästan två knop från ordinarie marschfart. Korta, krabba och branta vågor som fick Unicorn att gå stötigt och slingra sig som en orm. Halvvägs, det var bara 25 Nm, fick vi dessutom 10-12 m/s rakt näsan. Nu gick det verkligen inte fort. Som tur var varade det inte så länge. Empedulce var ännu en tråkig industrihamn men ett bra ställe att ankra och stanna en natt. Det var precis vad vi gjorde. Vi gick inte i land utan fortsatte nästa morgon mot Sciacca. Där la vi oss i den lilla marinan och fick ett varmt välkomnande. I hamnavgiften på 20 € ingick en flaska vin som välkomstgåva. Inte sämre var det att vi blev inbjudna på drinkar hos danska Birthe och Henry som seglar en Hunter 45. På kvällen gick vi en lång promenad och tittande på folklivet stan. Det var lördag kväll och mycket folk ute.

Fina Italienska och Sicilianska specialiteter

Efter ytterliggare några stopp var det dags att segla över mot Sardinien. Det är 170 Nm över dit så vi ville ha en prognos som skulle innebära segling och inte för mycket motorgång. Vi väntade några dagar ankrade i en vik på Favigana, en ö strax väster om Sicilien, på att få en bra prognos. Det lyckade ganska bra och vi kunde segla 2/3 av sträckan. Vi gjorde ganska bra fart och klarade överseglingen på 38 timmar. Framme på Sardinien ankrade vi i ännu en gammal favorit, Malfatano. En vik på Sardiniens sydspets med en mycket fin sandstrand. Den är bara öppen mot syd och ger bra skydd för de flesta vindar. Det är vi glada för. 12 timmar efter vår ankomst blåste det hårt från NV. Tur för oss som hade hållit NV kurs under 38 timmar. Vi stannade i Malfatano några dagar och gjorde en del jobb på Unicorn. Bland annat installerades den nya regulatorn som vi införskaffat på Malta. Det tog en god dag med ledningsdragning, lödning, koppling, montering o.s.v.

Från Malfatano seglade vi med kulingvind i ryggen, från SO, upp till Carloforte. Detta var en kuling som vi inte sett i någon prognos och inte var förberedda på. Vi hade inte lyft upp jollen på däck utan den hängde på släp bakom. När vinden var uppe i 16 m/s var vi tvungna att söka tillfälligt skydd i en liten vik för att hissa upp den. Sedan fortsatte vi i vindar på 10-16 m/s och klarade av 45 sjömil i ett nafs. Ankring i en vik för natten innan det det var dags för nästa kuling. Nu visste vi om den och den kom från NV, alltså tvärtemot gårdagens. Nu fanns det inga vikar att söka skydd i och därför var vi tvungna att gå in till marinan. 2 nätter á 40 € / natt kostade kalaset. Då finns ingen service så som duschar eller toaletter. El och vatten fanns med det var också allt.

Då var själva stan dess då trevligare. Smala gränder och hus som klättrade upp för sluttningen. Dessutom bra supermarket ett stenkast från marinan. Men ett sådant pris har vi bara råd med i nödfall. Så fort kulingvindarna avtagit togs kursen ut mot Menorca 200 sjömil väster ut. Det gick fint och överfarten klarades på 41 timmar, varav 8 för motor.

På Menorca har vi sammanstrålat med flera av våra vänner och det är alltid lika trevligt. I går tog vi en rundtur på ön tillsammans med Brenda och Ray som kommer från Australien. Mycket trevligt och vi åt en fantastisk tapas lunch i huvudorten Ciudadela. Detta till ett pris av 5 € /person. Vi var så proppmätta att vi knappast kunde röra oss efteråt. På kvällen åt vi lite ost och kex tillsammans med Karen och Graham som kommer från New Zeeland.

På måndag är dags för stor tvätt dag vi har inte tvättat på länge så det är dags att göra det nu.