Logg 7 2008-09-16

Från Faro seglade vi vidare 40 sjömil åt väster där Lagos ligger. I Lagos fungerar det som på många andra ställen att man lägger sig vid vänt-bryggan, checkar in och går sedan in till sin tilldelade plats. När vi var klara att fortsätta till vår plats kommer en tysk stålbåt och planerar att lägga sig framför oss. Vi såg tidigt att de gick alldeles för nära oss och naturligtvis gjorde skepparen det klassiska misstaget att inte tänka på vad som händer med aktern när man svänger. Det fick till följda att tyskens radarstolpe med en smäll svepte bort vår babordslanterna. Delarna flög åt alla håll och kanter och försvann ner i vattnet. Skepparen var mycket ångerfull och tusen gånger om ursäkt och han betalade utan minsta knot en ny lanterna till oss. Som tur var fanns det en välsorterad tillbehörsaffär så vi kunde hitta vad vi behövde.

Stranden utanför Faro

Vi stannade en hel vecka i den trevliga marinan och under tid umgicks vi en hel del med våra vänner Pauline och Matthew. De lärde vi känna får två år sedan i Turkiet när de låg där med sin båt samtidigt som oss. Nu har de sålt båten och bor i stället i ett underbart litet hus strax utanför Silves. Det tar ungefär 30 min med bil att ta sig från Lagos till deras hus. Vi spenderade också några nätter i huset och hade det trevligt tillsammans.

Denna bil hade vi till vårt förfogande under tiden i Lagos, tack Pauline och Matthew

Matthew vid grillen  Pauline i köket Poolen

Efter en vecka i Lagos kunde vi se på väderrapporterna att den nordliga vinden skulle återvända.  Den blåser normalt stabilt längs Portugals kust och fortsätter en bra bit ut i Atlanten. Just nu hade det varit ett avbrott, blir vanligare på hösten, och det hade blåst från syd. Porto Santo som var vårt nästa mål, dit är det 450 sjömil från Lagos och kursen är ungefär sydvästlig. Därför är det önskvärt med stabil nordlig vind. Prognosen visade att det skulle starta med svag nordväst som skulle vrida till nord och ännu senare nordost. Styrkan skulle vara 10-12 m/s. Alltså precis vad vi önskade oss. Det stämde också mycket bra till att börja med. Efter först dygnet vred vinde mot nord som förutsagt men styrkan låg snarare på 15-17 m/s. Det fick vågorna att bygga upp och de blev ganska höga och branta med kort avstånd mellan dem. Det gjorde livet ombord mycket obekvämt med snabba rullningar från sida till sida. Som tur var hade vi lagat en stor köttgryta innan vi lämnade Lagos, det gjorda mathållningen enkel och bekväm. Bara att ta fram och värma önskvärd mängd. Möjligen något enahanda eftersom vi åt samma middag tre dar på rad. Men ingen hade lust att stå i pentryt och åstadkomma några kulinariska sensationer.
Andra dagen blåste det så pass mycket att vi hade tre rev i storseglet och bara en liten flik på focken utrullad. När kvällen kom fann vi det för gott att ta ned storseglet helt och bara segla med en bit av förseglet. På nätterna seglade vi ganska konservativt med mindre segel än på dagarna och naturligtvis långsammare fart. Efter att tagit ner storen använde vi bara genuan hela återstående vägen fram till Porto Santo. Vi kom fram på eftermiddagen efter 3 dagar och 6 timmars segling och kände oss mycket nöjda. Medelfarten blev 5,8 knop, vilket vi tycker är helt OK.

Nästan framme

Under överfarten hade vi sällskap med våra kompisar Karen och Graham på Red Herring och två ggr/dag hade vi radiokontakt med dem. Eftersom de har en snabbare båt drog de ifrån mer och mer till slut gick det inte få kontakt på VHF-radion längre. Då fick vi i stället använda SSB-radion vilket fungerade alldeles utmärkt.
Vi är mycket glada för vår överdimensionerade autopilot som med glans klara att styra båten hela vägen. Lika bra gick det inte för Red Herring, deras autopilot havererade halvvägs och de fick börja handstyra. Graham kunde senare göra en tillfällig reparation  men de måste ändå beställa en ny från England. Denna gång modellen större.
Ström fick vi från släpgenerator som hängde efter båten och gav ström till instrument, autopilot, kyl och annat. Solpanelerna gav inte mycket eftersom det var mest molnigt under överfarten. Det enda som inträffade var att färskvattenpumpen slutade fungera. Ingen katastrof eftersom vi har en manuell fotpump som reserv. När jag plockade isär motorn visade det sig att kolen fastnat. Lite slippapper på dem och pumpen är som ny igen.

Nu ligger vi i marinan på Porto Santo och har plockat fram våra cyklar. Igår gjorde vi en heldagsutflykt tillsammans med Karen och Graham som också innehöll en fin vandring på några timmar. Vi kommer nog att stanna en vecka här innan vi fortsätter till Madeira som bara ligger 30 sjömil bort.

Nytt är att det går att följa vår position på en Google karta. När vi förflyttar oss uppdaterar vi denna position en gång per dag via kortvågsradion. Klicka på följande länk och se var vi är: