Logg 15, 2011-12-23

När detta skrivs ligger vi ankrade i Rodney Bay, St Lucia. Vinden tjuter i riggen och det blåser ungefär 15-18 m/s. Ankaret ligger på 10 m djup och vi har 60 m ankarkätting ute. Vinden har successivt ökat under några dagar och vi vet ankaret är ordentligt nedgrävt. Vi kan därför, trots den hårda vinden, sova gott om nätterna.
Men att redan berätta om St Lucia är att gå händelserna i förväg. Förra loggen handlade om vår matupplevelse i Trinidad och den dessförinnan om utflykten till Seven Sisters vattenfall nere i Grenada.
Innan det blev dags att lämna Grenada hände en hel del.
Bland annat flyttade en ny besättningsmedlem ombord. Han heter Morris och är 7 månader gammal. Morris har bott inomhus i hela sitt liv och tyckte därför är det var oerhört spännande att komma till en båt. Att vara ute på däcket var ibland så spännande att han måste springa och gömma sig nere i båten. Speciellt farligt blev det när det kommer en jolle förbi i hög fart eller när ett flygplan passerade över oss.
Första gången vi startade motorn blev han livrädd och undrade vad det var ett monster som mullrade så otäckt.
Morris kommer från ett animal-shelter i St Georges , Grenada där han befunnit sig ända sen han var riktigt liten. Vi råkade titta in och tyckte att han verkade vara en väldigt charmig liten katt. Därför beslöt vi att han skulle få prova på att ingå i Unicorns besättning.

Här har Morris vuxit upp.
En av de första dagarna ombord.

Morris är en hankatt men är kastrerad. Han har också fått alla olika sprutor med vaccin som en katt behöver i Karibien.
Han har en väldigt avslappnad sovstil som syns på bilderna nedan.

Blygheten har sedermera gått över och Morris är inte det minsta rädd för vare sig jollar, flygplan eller annat. Han har istället blivit i modigaste laget för sitt eget bästa.

En kväll hade vi gäster ombord. Det var Ritva och Bengt från Miss Blue som kom på en "sundowner". Morris var som vanligt sprallig när han fick träffa nya människor. Han sprang omkring och lekte och hoppade.
Strax efter det blivit mörkt hördes plötsligt ett rejält plask. Vi förstod genast vad som hade hänt. Morris, som hade klättrat upp på bommen, hade tappat tassfästet och ramlat överbord.
Anna-Karin var snabb med att ta fram strålkastaren och började lysa efter honom. Morris visade sig vara en en riktigt god simmare och det gick undan värre. Han hade ramlat i ganska nära aktern men simmade åt fel håll. Han simmade mot fören istället för mot aktern och badbryggan. Han insåg sitt misstag när han nått fram till fören och simmade tillbaka mot aktern på andra sidan båten. Under tiden hade jag hoppat i jollen och försökte hinna ikapp för att fiska upp honom. Han hann simma ända till akten där han klamrade sig fast i vårt akterankare innan jag var ikapp. Där låg han i vattnet och såg verkligt ynklig ut innan jag lyfte upp honom på badbryggan. Att han fått en chock var inte att ta miste på. Han satt blickstilla med vattnet droppande från pälsen.
Men har man badat i saltvatten måste man skölja av sig i sötvatten. Det fick Anna-Karin ta hand om och det var inte alls populärt. Sedan virade vi in honom i en handduk eftersom han började darra och skaka.
Vi hoppas han lärde sig en läxa och slutar att springa uppe på bommen.

En annan dag körde vi med jollen till Whisper Cove Marina för att köra några maskiner tvätt. På väg dit träffade vi några grabbar som varit ute och fiskat hummer. Vi frågade så klart om vi köpa en, och det fick vi. Priset var enligt standard här på Grenada 75:- SEK/kg.
Morris var mycket intresserad av hummern men den ville inte vara med och leka. Den visste väl vilket öde som väntade. Trots att Morris försökte tugga på hummerns spröt låg den mest still utan röra speciellt mycket på sig.

Morris möter en hummer.

Vi har också firat amerikans "Thanksgiving". Det gjorde vi den 24:e november. Vi var totalt 70 personer som samlats i Clark Courts Bay Marina för att avnjuta den traditionella kalkonmiddagen. Marinan hade grillat ett par stora kalkoner, men i övrigt stod deltagarna själva för alla tillbehör.
Man äter bland annat pumpapaj, sötpotatis i många olika former, tranbärssylt, brödkrutongfyllning m.m.
Anna-Karin hade gjort pocherade bodibeans och morötter med vitlök och olivolja.
Några besättningar hade som uppgift att laga desserter. Det var cheescake, pecanötpaj, och flera olika sorters puddingar.
Det var mycket trevligt och efter några timmars ätande var vi rejält mätta.

Lynn, Susie, Anna-Karin, Cathy och Brittney
Håkan, Anna-Karin, Brittney och Scott
Buffébordet

En söndag i slutet av november hade Rebecka och Mike party ombord på sin katamaran Zero To Cruising. De har legat i Grenada i 6 månader under årets orkansäsong. De kommer från Canada och är båda två supersociala. Därför är det inte konstigt att de skaffat sig många vänner här. Både andra seglare men också många landboende.
Jag vet inte hur många vi var men aktern låg nästan en halvmeter djupare än normalt när ett 30-tal personer befann sig där.
Även den lilla hundvalpen som Rebecka håller i famnen var med på partyt och tog många poäng som sötaste deltagare.
Valpen söker nytt hem så vi kunde mycket väl fått ta med den hem. Vi har ju redan Morris så det var inte aktuellt. Vi känner också mamma Diesel och vet hur stor den gulliga lilla valpen en dag kommer att bli.

Men det är inte bara party. Vi har också hunnit med flera vandringar för att hålla oss i form. Oftast tillsammans med våra vänner Devi och Hunter från Artic Tern. De hade nu kommit upp från Trinidad och låg ankrade bredvid oss vid Hog Island. Vi har gjort många spännande vandringar genom åren tillsammans med dem .
En av gångerna gick turen till Fontianbleu fallet, som är ett 20 m högt fall. Terrängen dit var ganska oländig och framför allt lerig. Det tog oss två timmar i uppförslut att ta oss ända fram. Väl där kunde vi svalka av oss och simma i poolen nedanför fallet. Denna gång blev det inget hopp, 20 m är lite väl högt.

Morris låg hemma i förpiken och sov hela dagen medan vi var borta.

I början av december var det dags att lyfta ankaret och börja segla norr ut. Vi legat vid Hog Island i över fyra veckor och som vanligt trivts förträffligt. Men vi hade bestämt att vara på St Lucia i god tid före jul så det var dags att börja röra på sig. Första etappen gick upp till Carriacou.
Morris hade gått med på att ta sina vakter men han skötte inte jobbet ordentligt. Flera gånger när vi tittade ut för att kolla hur det gick såg det ut så här.

Morris har somnat på sitt pass igen.
Tyrell Bay.

När vi hade ankrat i Tyrell Bay, kom Simon förbi och undrade om vi ville köpa hummer. Vi förhandlade oss till samma pris som på Grenada, 75:- SEK /kg. Han lovade leverans till nästa dag. Han höll sitt löfte och kom  förbi med en riktig bamse. Den var större än hela Morris. Morris var lite skeptisk och visste inte riktigt hur han skulle förhålla sig. När han försiktigt försöker bita i hummern upptäcker han att skalet har fullt med vassa taggar. Inte alls bitvänligt.

När Anna-Karin stoppade ner hummer i kokande vatten gjorde den ett så kraftigt slag med stjärten att den lyckades hoppa ur grytan och ner på durken. Där höll den sig sedan krampaktigt fast i mattan. Vid nästa försök var jag beredd med locket och slängde snabbt på det. Det är lite grymt att följa dödskampen. Men det går fort.

På kvällen åt vi pasta med hummer och knaperstekt bacon. Min favorit!

Nästa gång vi köpte en hummer lät vi fiskegrabbarna ta hand om kokningen. Det gjorde de mer än gärna, utan extra kostnad.

Vi låg en dryg vecka i Tyrell Bay som också har blivit ett av våra favoritställen. Men så småningom var tid för ytterliggare ett hopp norr ut. Vi checkade ut och gick för motor upp till Union Island där vi klarerade in i Grenadinerna. Vi stannade inte kvar inne i Clifton utan gick direkt ut och ankrade vid Petit St Vincent.

Ett litet sandrev ute vid Petit St Vincent.

Vid PSV hittade vi en conchbädd. Det är ett område på havsbotten där conchen, eller havssnigeln, trivs. Det brukar vara ett område med sandbotten där det växer en del sjögräs. Med det får inte vara för mycket gräs då trivs de inte. Just här låg området på 8-10 m djup. Det var bara att dyka ner och leta efter de stora exemplaren. De små innehåller för lite kött och fick växa till sig ett tag. Jag brukar få med en eller två stycken vid varje dyk, men ibland hittar man ingen innan luften i lungorna är slut.
Att fånga dem är det enkla arbetet. Ombord börjar det verkliga jobbet. Först måste snigeln ut ur skalet. Det gör man genom att hugga ett hål med stämjärn i tredje ringen från toppen. Då kan man sticka in en kniv och skära av muskeln som snigel håller sig fast med. När man fått ut den skall den rensas och flås. D.v.s. alla oätliga delar skall bort. Det är besvärligt och snigeln är otroligt slemmig och hal. Naturligtvis beror det också på ovana från vår sida. När man rensat en 5-6 st är det dags för mörning. De rensade bitarna stoppas i en plastpåse och bankas sedan med gummiklubba i minst 20 min. Först efter detta kan köttet användas till matlagning.

Innan jag tog ombord conchen samlade jag dem i en hög på botten. Fotot taget på 7 m djup.

Efter några dagar ute vid Petit St Vincent fortsatte vi upp till Tobago Cays. Där ägnade vi oss som vanligt åt snorkling ute på reven. Jag passade på att ta några små filmsnuttar som jag klippt ihop.

Jag har nu lärt mig att det är mycket svårt att filma och fota under vattnet. I bästa fall blir 1 av 20 kort användbart. Samma sak med filmsekvenser. Det mesta får slängas. Tur att man nuförtiden använder digitalkameror!

Några bilder från Tobago Cays.
Ser ni de två fiskarna på bilden? De är verkligen väl kamouflerade.

Efter några dagar ute vid Tobago Cays seglade vi via Bequia upp till St Lucia. Det är en lång etapp och vi hann inte ända fram till Rodney Bay innan vi tröttnade. Därför ankrade vi vid midnatt strax utanför Marigot Bay.

Marigot Bay.

När vi vaknade kände vi att båten rörde sig ganska mycket. Liksom sögs fram och tillbaka. Det är oftast ett tecken på att det är grov sjö utanför. Det borde det inte vara här eftersom Marigot ligger en bra bit ner på St Lucias läsida. Men det var ett besvärande nordligt svall som gjorde sig ännu mer påmint då vi startade färden upp till Rodney Bay. Framme där så ankrade vi strax utanför den kanal som leder in till marinan för att äta lunch innan inklarering. Det var otroligt hur vi rullade, och det gick inte att släppa någonting utan att det for iväg. Vi skyndade oss att bli klara med lunchen och tog sedan jollen in till immigration och tull. Morris gillade inte alls att sitta i förpiken och åka fram och tillbaka. Unicorn rullade så kraftigt att vi var tvungna att ha ventilerna i skrovsidan stängda för att inte få in vatten. Så mycket har vi aldrig någonsin rullat på någon ankarplats förut.
Efter avklarad incheckning skyndade vi oss ut till Unicorn och lyfte upp ankaret för att finna en bättre plats. Vi gick långt in under Pigeon Point där vi lyckades komma undan det värsta. Vi var trötta efter gårdagens långa etapp och gick därför och la oss tidigt.

Två dagar senare var det dags för julbord. En svensk, Bobo Bergström driver ett par restauranger och ett café i Rodney Bay. Han är bl.a. känd för att ha varit ledare för svenska kocklandslaget. Dessutom har han fått flera gastronomiska priser och omnämnanden. Jag får nog säga att detta var ett av de bästa julbord jag någonsin ätit. Kanske inte det största och mest omfattande vad det gäller antal rätter, men det som stod på bordet var desto godare. Och vi saknade absolut ingenting.

Julbord hos Bobo på The Edge.

The Edge
  Med glögglaset i hand.
Ett litet urval.
Bobos egenkryddade snaps.
Ett av många omnämnanden.

Nu önskar vi alla läsare en riktigt God Jul från St Lucia, Karibien. Vi hörs snart igen. Glöm inte att kolla på bloggen som vi uppdaterar nästan dagligen.